Tips om mee te doen met de Nationale Digital Detox Dag 19-02-2019 met je team en familie
15 jan

Tips om mee te doen met de Nationale Digital Detox Dag 19-02-2019 met je team en familie

19 februari 2019, 1 dag zonder (of veel minder bezig zijn met) je smartphone, iPad, laptop, PC en/of email

Wie durft, wie doet mee? Laten we zorgen dat 19 februari 2019 het begin wordt van anders werken en leven, anders omgaan met altijd en overal bereikbaar zijn!

Maak er een digital dieet dag van (door bv je smartphone maximaal 3 keer te checken, je Facebook niet gebruiken, niet te appen) In elk geval less = more en het levert je meer focus, minder stress en bewustwording op wat altijd online zijn met je lijf en je geest doet.

Zo werkt het, heel simpel:

Maak kenbaar aan je collega’s, vrienden en familie via app, voicemail en onderaan je email dat je 19 februari 2019 niet reageert op berichten, omdat je bewust een dag niet bezig bent met je smartphone, laptop etc. En…geef aan wanneer je WEL weer reageert.

Die dag kun je gebruiken of met focus en vol concentratie te werken  aan de echt belangrijke dingen (op je werk en je leven, zonder afleiding), fysiek en mentaal aanwezig te zijn en vooral te genieten met echte aandacht. Voor de twijfelaars. Hier staan 30 redenen om een digital detox te doen

Wat levert het op?

• Extra focus, meer vrije- en werktijd;
• Bewustwording dat soms zonder ‘beeldscherm’, smartphone of tablet zijn, iets toevoegt aan je leven;
• Een ervaring die je kunt delen met familie, vrienden en collega’s om het onderwerp en de norm ‘altijd bereikbaar’ te zijn te bespreken;
• Bewuste keuzes maken om af en toe digitaal te minderen;
• Betere concentratie, meer energie en minder stress.

Meedoen?

  • Deel dit bericht met zoveel mogelijk collega’s, vrienden en familie
  • Gebruik een of meerdere van de tips
  • Speel het Digital detox Spel die dag met je collega’s, stuur een mail naar info@careerandlive.nl en ontvang het spel
  • Let op, zeg niet gelijk NEE: bij mij is dat onmogelijk. Waar een wil is, is een weg.

Concrete tips, hoe pak ik dat nu aan?

Ik geef zelf toe, ik vind het ook nog steeds lastig, maar ik ga met sprongen vooruit. Ik deel graag 25 tips en probeer zo mensen te inspireren. Ik zou het leuk vinden om van iedereen minimaal 1 nieuwe tip te krijgen. Ik zorg dan dat de lijst nog groter wordt en wordt gedeeld. Dat lijkt me een mooie opstap voor de nationale Digital Detox Dag.Zet je smartphone uit, zowel zakelijk als privé;

  1. Als dat te veel is…..zet je smartphone pas aan nadat je minimaal twee uur uit je bed bent en uit twee uur voor je naar bed gaat;
  2. Verdeel de dag in blokken van 90 tot 120 minuten, na inspanning……weer ontspannen zonder beeldscherm en dan weer verder gaan. Interval in plaats van steady-state en neem Pauzes (2 min.);
  3. Plan echt “time-off ” momenten waarop je bewust niet bereikbaar. Durf de cirkel van 24/7 bereikbaarheid te doorbreken;
  4. Doe de belangrijkste dingen gelijk ‘s ochtends zonder onderbreking met een duidelijk start en eind tijd, zonder smartphone of email;
  5. Zorg dat een “scherm” niet het eerste en laatste is wat je ziet vandaag;
  6. Stop met multitasken, doe 1 ding tegelijkertijd, met aandacht, zoals eten, autorijden, praten, vergaderen;
  7. Bedenk elke keer als je mailt: is deze email nodig voor mij en/of voor de ontvanger?;
  8. Sluit de dag af minimaal met 3 positieve dingen, wat heb ik als positief ervaren vandaag!;
  9. Gebruik een klok cq horloge in plaats van je smartphone;
  10. Geen smartphone of ander beeldscherm als je met iemand in gesprek bent;
  11. Maak een “geen-beeldscherm -boete -potje” met als regel, kijk niet op je smartphone als je met iemand face tot face spreekt, zowel thuis als op kantoor:
  12. Vergeet je smartphone en laat hem thuis;
  13. Neem geen oplader mee als je weggaat van huis:
  14. Schrijf je uit van minimal 10 nieuwsbrieven;
  15. Log uit van 1 social network en wat gebeurt er?;
  16. Ga lunchen in een wifi loos restaurant;
  17. Zet je tv uit vanavond;
  18. Geef een echt persoonlijk compliment in plaats van 🙂 of  LOL te mailen;
  19. Zet alle smartphone, TV’s, PC etc uit en ga echte ouderwetse spelletjes doen zoals “mens erger je niet bord spel”
  20. Ga eens naar de bibliotheek en haal 5 boeken;
  21. Zet je smartphone niet aan in je auto, wat een rust;
  22. Ga vandaag een lekkere wandeling maken met je collega’s;
  23. Maak er een wraking vergadering van vandaag;
  24. Oefen je digital detox spier, ga op pauze zonder je smartphone;
  25. Eet niet achter je beeldscherm, maar aan tafel met collega’s, zonder beeldscherm;
  26. Kijk naar de echte clouds: buiten;
  27. Ga naar het toilet zonder smartphone (!);
  28. Doe je smartphone in een box tijdens de vergadering;
  29. Doodle tijdens de vergadering in plaats van naar een scherm te kijken;
  30. Lees een boek;
  31. Ga puzzelen;
  32. Schrijf je aantekeningen in een boekje op;
  33. Lees een gedicht en probeer het te onthouden;
  34. Look-up naar mensen in plaats van down naar je scherm;
  35. Kies voor analoog b.v. gebruik je eigen interne GPS,;
  36. Teken je selfie;
  37. Vraag iemand als je iets niet weet i.p.v. googlen;
  38. Reconnect door b.v. een kaartje te sturen;
  39. Ga tafeltennissen in de pauze of speel een bordspel thuis;
  40. Hang deze poster op en speel het digital detox spel met je collega’s, vrienden of familie!!

Wil je meer inspiratie?
Of wil je een workshop om nog meer uit deze dag te kunnen halen?
Wil je het digital detox spel ontvangen?
Aarzel dan niet om ons te bellen op 0800-0201060 of info@careerandlive.nl

Annemie Schuitemaker

focusoloog