13 jul

Durf jij jouw “cirkel van bereikbaarheid” te doorbreken?

Altijd bereikbaar

We zijn 24/7 bereikbaar met onze smartphones, overdag, ’s avonds, in het weekend en tijdens de vakantie. Niets nieuws, toch? Maar waarom doen we dat?
Durven we niet “off” te zijn of willen we dat niet? Dat veel mensen echt verslaafd zijn is inmiddels wetenschappelijk wel aangetoond, we krijgen zelfs cold turkeys als we niet onze smartphone bij ons hebben. Wie herkent het niet dat hij bij het boeken van de camping of het hotel als eerst checkt of er wifi is? Vervolgens cirkelbetaal je een sloot geld voor een slecht werkende wifi en zit je, zoals ik vorig jaar,bij het washok met je ipad omdat je anders geen bereik hebt. Vanuit mijn vak ben ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd in werkdruk, werkstress en werkprive balans. Regelmatig geef ik workshops, inspiratie sessies of leid ik focusgroepen hierover. Elke keer is het 24/7 online een hot topic. De oplossing is volgens mij heel simpel:

Doorbreek je “cirkel van bereikbaarheid”!

Ik heb dit niet zelf bedacht, het is een briljant concept van Leslie Perlow, zij heeft een zeer inspirerend onderzoek bij de Boston Consulting Group dat beschreven wordt o.a. in het boek  Sleeping with your smartphone. De cirkel is heel simpel: we denken dat we altij moeten reageren om succesvol te zijn, daarom zorgen we dat we altijd bereikbaar zijn, anderen rekenen erop dat ik altijd bereikbaar ben, en soms zijn dingen niet dringend, maar ik reageer, dat zijn mensen van me gewend, en vanzelf gaat de hele cultuur van een organisatie zo werken. Zo doen we dat hier.
Een deelnemer van een workshop gaf laatst het volgende voorbeeld: Mijn klanten verwachten nu eenmaal dat ik altijd bereikbaar ben. Een klant belt een keer om 20 uur ’s avonds, je zit net heerlijk te ontspannen met je kids of loopt buiten met je hond. Echter…dit is een belangrijk klant dus je neemt op. De week daarna belt de klant weer, nu om 23.00 uur, je wilt net naar bed gaan, maar je neemt op. De dag daarna…..wederom. De verwachtingen van de klant lopen op en na 5 keer kun je bijna de telefoon niet meer niet opnemen toch? Herkenbaar? Dat is nu exact de cirkel van bereikbaarheid, de druk om altijd online te moeten zijn lijkt heel plausibel en gerechtvaardigd, je past je aan etc. Dit kun je doorbreken, het onderzoek van Perlow bij BCG toont dit duidelijk aan, zoals je kunt lezen in het boek of bekijk dit korte filmpje.

PTO predictable time off of ANB aangekondigd niet bereikbaar?

Maak duidelijke afspraken, het heeft te maken met verwachtingsmanagement. Of het nu gaat om een klant, een collega, op je werk of thuis. Gun jezelf, je collega’s en je medewerkers  PTO zoals Perlow zegt, Predictable Time Off, of in gewoon Hollands; ANB aangekondigd niet bereikbaar. Het resultaat is verbluffend, bleek uit het experiment bij de BCG. Mensen voelden dat ze meer in control waren en de productiviteit steeg, evenals de klanten-en de medewerkers tevredenheid en resultaten van de deelnemende teams binnen BCG!

Wie durft?

Ik schrik van het aantal mensen dat echt nooit nooit off line is. Ik vind het voorbeeld van &Samhoud dan ook briljant, zij verdienen applaus, zij geven medewerkers een extra bonus als tijdens hun vakantie niet zakelijk bellen of mailen. Vakantie is namelijk ook bedoeld om bij te tanken.. Wie durft deze vakantie, aangekondigd niet beschikbaar te zijn: ANB. Ik doe mee, wie volgt?

Annemie Schuitemaker MHD

directeur Career & Live