Digital wellbeing als onderdeel van vitaliteitsmanagement
25 okt

Digital wellbeing als onderdeel van vitaliteitsmanagement

Digital wellbeing

Hoe zorgen we ervoor dat we fit en vitaal blijven en niet ten onder gaan aan werkdruk en werkstress, slaapgebrek etc.? Daarvoor wordt vanalles bedacht, maar een onderdeel dat onderbelicht blijft in het vitaliteitsbeleid van veel organisaties is het “altijd aan staan”, altijd in de weer zijn met onze smartphones, emails constant checken etc. Het komische is dat Google komt met digital wellbeing. “Digital Wellbeing is onderdeel van Android 9.0 Pie en moet de problemen met overmatig smartphonegebruik voor gebruikers inzichtelijk maken. Hiermee kunnen zij weer de gezonde balans tussen techniek en leven terugvinden zodat er meer tijd besteed kan worden aan familie en vrienden zonder dat er continu smartphonenotificaties gecheckt moeten worden“. Althans, dat is wat Google met de tool wil bewerkstelligen. En er zijn nu 5 apps beschikbaar, (overigens helaas niet voor mijn iPhone), apps die je dus moeten helpen MINDER online te zijn, is dit nu het paard van Troje denk je dan?

Het leeft enorm

Onlangs postte ik een bericht op LinkedIn over een Belgisch bedrijf Studiebureau Jonckheere uit Brugge. Het bedrijf heeft een wel heel drastische maatregel genomen tegen mogelijke burn-outs bij het personeel. Tussen 8 en 10 uur mag er niet gepraat worden én slechts twee keer per dag laat een IT-systeem e-mails toekomen. “Alles wat stoort, halen we eruit”, zegt zaakvoerder Koen Jonckheere. Het bericht werd enorm veel gelezen en gedeeld, meer dan 22.000 keer in 5 dagen.
Enkele dagen later hoorde ik het bericht over digital wellbeing op de radio. Raar toch eigenlijk dat Google met “oplossingen”  komt, maar dat er in vitaliteitsbeleid weinig tot niets staat over mogelijke maatregelen. Tijdens workshops die wij veel verzorgen o.a. over digital detox, werkdruk vermindering etc is het altijd een behoorlijk heikel punt, maar …..beleid is er bijna nooit. En echt waar, in je eentje kun je het niet oplossen. Dat ge-email om 06 uur in de ochtend en op zondag avond, “om te voorkomen dat je verzuipt in je email.”

Wat zijn de aanjagers van ons gedrag?

Het briljante boek van Ben Tiggelaar, de ladder, legt exact de vinger op de zere plek. Namelijk de aanjagers an ons gedrag;

  1. capaciteit, je moet een handeling kunnen uitvoeren (dus in dit geval je smaprhone niet oppakken bijvoorbeeld)
  2. motivatie, je moet het willen (hmmm dit is al heel lastig voor veel mensen)
  3. omgeving, de fysiek een sociale) omgeving met ook de gelegenheid bieden om het te doen (en in dit geval dus NIET te doen)

En die laatste, de omgeving, dat is wat het Belgisch bedrijf echt heeft begrepen. Je kunt mensen wel trainen om te snappen en wellicht te motiveren om niet altijd online te zijn, maar als je niet de omgeving zo inricht dat mensen het ook kunnen gaan doen, dan lukt het niet. Ben geeft in zijn boek een heel mooi voorbeeld over een ziekenhuis, waar handen wassen helaas toch vaak niet gebeurt, mensen kunnen het wel, weten hoe belangrijk het is, zijn gemotiveerd, maar de omgeving, dat is de bottleneck. Een omgeving waar allerlei taken om voorrang schreeuwen zodat handen wassen vaak wordt vergeten of bewust wordt overgeslagen. Dus de oplossing werd gevonden toen de omgeving wel faciliteerde hierin! Door o.a. te zorgen dat de ontsmettingszeep goed bereikbaar was en steeds was bijgevuld.

1 + 1 = 3

Kortom, digital welbeng hoort volgens mij in elk vitalteitsplan. En niet enkel gericht op kennis en motivatie gericht maar vooral ook op de omgeving, zoals de `begin bij het studiebureau het hebben gedaan, dat is geen betutteling, dat is zorgen dat de omgeving faciliteert. Ben beschrijft “de onderste tree van de verandertrap”; de support – het inzetten van support technieken om het gewenste gedrag te stimuleren met als belangrijkste tip: zorg dat de directe omgeving het gewenste gedrag gemakkelijk maakt.

I rest my case, met als tips:

  1. lees het boek De Ladder van Ben Tiggelaar
  2. lees het artikel van de Belgen en bekijk het filmpje
  3. neem digital wellbeing op in elk vitalititeitsplan

Annemie Schuitemaker
directeur Career & Live
creator van de Koerskaart werkprive plezier
trainer, spreker en inspirator m.b.t werkdruk, werkstress, werk privé plezier en digital wellbeing