06 okt

25 tips om te “digital-detoxen” en lekker niet bereikbaar te zijn!

Altijd bereikbaar: van onbewust online naar bewust offline

shutterstock_54764053Zelden heb ik zovele reacties gehad op een blog als het blog Durf jij jouw “cirkel van bereikbaarheid” te doorbreken? Het maakt vele los bij mensen persoonlijk en bij organisaties. Iedereen stoeit ermee. Willen we niet, kunnen we niet en hoe moet dat? Bijna wekelijks geef ik lezingen en workshop specifiek over dit thema. Uiteraard heb ik dan altijd mensen in de zala die wel de cirkel van bereikbaarheid doorbreken, maar hun collega’s niet (maar die zijn er dan niet).

25 Tips om te “digi-detoxen”

  1. Vaker nee zeggen; Ja tegen een ander is nee tegen jezelf, Nee tegen jezelf is ja tegen een ander, zowel zakelijk als privé;
  2. Af en toe de smartphone uit te zetten, zowel zakelijk als privé;
  3. Verdeel de dag in blokken van 90 tot 120 minuten, na inspanning……weer ontspannen en dan weer verder gaan. Interval in plaats van steady-state en neem Pauzes (2 min.);
  4. Plan echt “time off van je werk” momenten waarop je bewust niet bereikbaar. Durf de cirkel van 24/7 bereikbaarheid te doorbreken
  5. Doe de belangrijkste dingen gelijk ‘s ochtends zonder onderbreking met een duidelijk start en eind tijd;
  6. Zorg dat een “scherm” niet het eerste en laatste is wat je ziet op een dag;
  7. Stop met multitasken, doe 1 ding tegelijkertijd, met aandacht, zoals eten, autorijden, praten, vergaderen;
  8. Durf imperfect te zijn en laat het perfectionisme los. Een 7 is ook goed, het hoeft niet altijd een dikke 9 te zijn;
  9. Ga op een email-dieet en bedenk elke keer als je mailt: is deze email nodig voor mij en/of voor de ontvanger?;
  10. Sluit elke dag af minimaal met 3 positieve dingen, wat heb ik als positief ervaren vandaag!;
  11. Gebruik een klok cq horloge in plaats van je  smartphone;
  12. Geen smartphone als je met iemand in gesprek bent;
  13. Maak een “geen-smartphone -boete -potje” met als regel, kijk niet op je smartphone als je met iemand face tot face spreekt, zowel thuis als op kantoor:
  14. Vergeet je smartphone en laat hem thuis, uit;
  15. Neem geen oplader mee als je weggaat of op vakantie gaat:
  16. Schrijf je uit van minimal 10 nieuwsbrieven;
  17. Log 1 week uit van 1 social network en wat gebeurt er?;
  18. Ga lunchen in een wifi loos restaurant;
  19. Zet je tv eens uit, minimal 2 avonden per week, dat geeft heel veel extra tijd
  20. Geef een echt persoonlijk compliment in plaats van 🙂 of  LOL te mailen;
  21. Zet een weekend alle smartphone, TV’s, PC etc uit en ga echte ouderwetse spelletjes doen zoals “mens erger je niet bord spel”
  22. Ga eens naar de bibliotheek en haal 5 boeken;
  23. Zet je smartphone niet aan in je auto, minimaal een week, wat een rust;
  24. Zet je smartphone pas aan nadat je minimaal twee uur uit je bed bent en uit twee uur voor je naar bed gaat;
  25. Ga elke dag een lekker herfstwandeling maken.

Ik geef zelf toe, ik vind het ook nog steeds lastig, maar ik ga met sprongen vooruit. Ik deel graag 25 tips en probeer zo mensen te inspireren. Ik zou het leuk vinden om van iedereen minimaal 1 nieuwe tip te krijgen. Ik zorg dan dat de lijst nog groter wordt en wordt gedeeld. Dat lijkt me een mooie opstap naar de Week van de werkstress van 3 tot 7 november a.s..

Wil je zien wat het betekent voor jouw werk privé balans en je privé werk balans, doe dan nu de gratis werk test hier of ga naar http://goo.gl/Qu0ajo

Annemie Schuitemaker, druk bezig met een smartphone-detox week