14 aug

Tips om ook na je vakantie vitaal te blijven

Vitaliteit en vakantie……en daarna?

Waar zijn we heen gegaan deze zomer om vitaal te worden en te blijven? Of bleven we heerlijk thuis en werkten we aan onze vitaliteit in de omgeving van ons eigen huis? Vitaliteit in Italië of Frankrijk, inclusief een yogacursus en gezonde voeding? Of liever een “energiegevende tipi in de Algarve”?  Sportvasten op Cyprus? Je kan het zo gek niet bedenken of je kan een reis boeken met vitaliteit als ingrediënt.

Moe?

vakantieTijdens mijn heerlijke vakantie in Italie, die niet specifiek in het teken van vitaliteit stond, werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt, mbt mijn persoonlijke vitaliteit. Wat was ik moe.., mijn lijf en geest waren toe aan een flinke dosis rust. Alle plannen die ik had, bezichtigen van mooie stadjes, blijven hardlopen tijdens de vakantie, rennen over het strand achter mijn kids aan, etc. Ik heb ze binnen 1 dag in de koelkast gezet. Wat ben ik blij dat ik dat besluit heb genomen. Voor mij stond genieten deze vakantie gelijk aan “niets” doen. Heerlijk genieten van boekje lezen, rustig aan, van de camping naar het strand lopen (500 meter) was al een hele inspanning. Ik heb uiteindelijk drie weken “niets” gedaan en voelde me vitaal, hoe kan dat nou?

Ben ik dan niet goed bezig?

Ik werk met veel plezier, sport driekeer per week, heb een mindfulness training gevolgd en let goed op mijn voeding. Ik ben toch goed bezig?! Hoe kan ik dan zo moe zijn tijdens mijn vakantie? De eye- opener voor mij was dat vitaliteit ook zeker het nemen van rust inhoud. Het mijzelf rust gunnen, geeft energie, zet mij tot andere gedachten en zorgt ervoor dat ik zowel fysiek als geestelijk kan herstellen.Net zoals ik bewust kies om te sporten en om gezond te eten is mijn voornemen om ook bewust te kiezen rust in te bouwen.

Waar begin je? Wat pak je aan?

Wellicht herken je het wel, dat je tijdens je zomervakantie, je je zelf toespreekt; “dit ga ik vasthouden” vanaf nu ga ik het anders doen. Je stelt je zelf een doel, bent vastberaden, en toch bij terugkomst van vakantie blijkt het lastiger te zijn dan je dacht. Zelf kreeg ik mijn eerste “oude gedachte” al in de auto op de terug reis toen ik mijn “to-do lijst”  in mijn hoofd aan het doornemen was. Ik maakte mij druk over acties en mijn energie vloog weg. Ik riep mijzelf even hardop bij de les. Ik wilde toch echt graag wat meer ontspanning er in houden.Maar hoe dit voornemen, “vakantie gevoel” vast te houden? Hoe maak je het haalbaar, realistisch zodat je trouw kan blijven aan je voornemens? Fysieke vitaliteit, emotionele vitaliteit, mentale vitaliteit, zingeving wat pak je aan? Sommige mensen genieten van alle opties maar soms is het best lastig om de keuze te maken en te gaan voor jouw vitaliteit. Mijn persoonlijke overtuiging is dat je allereerst zelf helder moet hebben wat je nu al doet om je vitaal te voelen. Om vervolgens te kunnen bepalen wat je nog nodig hebt of wilt veranderen. vitaliteitDus bewustwording! Het is van cruciaal belang dat je de doelen die je hebt, haalbaar maakt en realistisch stelt. Geef jezelf de ruimte om deze “verandering” in kleine haalbare stappen in gang te zetten. Ben je bewust van de keuze momenten.

Wat werkte voor mij?

Mij heeft het geholpen om bewustzijn te creëren door een gesprek aan te gaan met mijn man en kinderen. Het was hen zeker niet ontgaan dat hun moeder “wervelwind” wat minder deed tijdens de vakantie. Minder plannen had, minder wilde, meer de boel de boel kon laten, etc. Raad eens? Ze vonden het enorm prettig. Want die continue stroom aan “doen” geeft ook onrust. Ook mijn gezin kon nu meer ontspannen. Begrijp me niet verkeerd; ze vinden het erg fijn dat ik met plezier werk, sport en gezonde voeding belangrijk vindt. Maar het element ontspannen en rust nemen daar mocht wel wat aan gedaan worden.

10 Tips om ook na je vakantie vitaal te blijven

Ik deel dan ook graag de volgende tips met je;

  1. Schrijf tijdens je vakantie, of net na je vakantie, met je “zomerpet” op een brief aan jezelf. Hoe voel jij je nu? Hoe vitaal voel jij je nu?  Wat betekent dat voor jou? Waarom wil je dat behouden? En wat zijn de tips die je aan jezelf wil geven voor de momenten dat het wat lastig wordt. En pak deze brief  over een maand nog eens te voorschijn……..herken je het nog?
  2. Deel je plannen met een ander, vertel wat je plannen zijn en waarom je dat wil.
  3. Blijf positief! Leg de focus op die dingen die je doet die je gelukkig maken.
  4. Plan elke dag een kwartier “vakantie tijd” in voor jezelf, een mini vakantie en doe dan datgene waar JIJ zin in hebt, waar jij energie van krijgt. Echte IK tijd.
  5. Welke activiteiten kreeg je tijdens de vakantie veel energie van en zorg dat je die activiteiten ook meer gaat doen nu je weer thuis bent, zoals lezen, luisteren naar muziek, hardlopen….of gewoon niets doen.
  6. Leef in het NU, zoals je dat ook tijdens de vakantie deed, niets moet…alles mag.
  7. Ga eens vaker off line, zet je eens vaker en langer je smartphone uit.
  8. Doe 1 ding tegelijkertijd, multitasken werkt niet.
  9. Denk eens kritisch na of je baan wel echt die baan is waar je energie krijgt, het is niet voor niets een oud gezegde; geef me een baan die bij mij past en ik hoef nooit meer te werken: trakteer jezelf op een Loopbaanadvies.
  10. Maak een “vitaliteitsplan” voor jezelf waarin haalbare doelen zijn opgenomen. Neem hierin niet alleen op wat je doel is, maar ook waarom je het wil, wat je ervoor nodig hebt, wie je er eventueel voor nodig hebt en wanneer je de eerste stap gaat zetten

Ik hoop dat deze tips je helpen om vitaal te blijven! En heb je nog meer tips, laat ze even horen, hoe meer tips, hoe beter. En ook als Vitaliteits experts…..had ik echt behoefte aan een bijtankvakantie…….

Voor iedereen die ook in de herfst fit, vitaal en in balans wil blijven starten we iets nieuws, namelijk de mogelijkheid om een workshop te volgen wanneer en waar het jou uitkomt, bijvoorbeeld vanuit je luie stoel of je smartphone in de trein! Facebook en e-coaching Workshop Van Work Life Balance Naar Work Life ChoicesDe prijs voor de e-coaching workshop (via een gesloten Facebook groep, gekoppeld aan de mogelijkheid tot Skype sessies en telefonische coaching) , bedraagt per deelnemer € 149,50 exclusief BTW, inclusief wekelijks toezending van oefeningen, toegang tot de gesloten Facebook Groep waar minimaal 3 maal per week coaching zal zijn online, 2 persoonlijke Skype sessie en 24/7 telefonische ondersteuning. Je kunt al 1 oktober starten!

Inge Spek i.s.m. Marije Maltha
Vitaliteits Experts bij Career & Kids en Creer & Live

PS interessant artikel hiervoor staat ook in Intermediair  Voorkom de vakantieblues bij terugkeer naar kantoor