Hybride samenwerken en helder communiceren, verbeter je digi-“taal”
Elkaar echt begrijpen terwijl we digitaal samenwerken, zowel in woord (email, chat etc) als in beeld (teams, video calls etc), dat is de uitdaging waar we voor staan. We missen vaak de impliciete hints en signalen van de ander. Technologie creëert als het ware maskers. Samenwerken is soms al lastig maar hybride samenwerken is nog ingewikkelder. Het vergt vooral verbetering van onze Digi-“taal” vaardigheden! Helaas is ons digi-taal niveau vaak blijven hangen op A1 niveau terwijl iedereen denkt dat hij of C1 (near native) niveau hangt, helaas.
Van onbewust onbekwaam in de digi-“taal naar een digi-“taal virtuoos”
De “ongeschreven” regels die we kenden toen we nog massaal op kantoor werkten zijn deels vertroebeld. Door slechte onduidelijk digitale communicatie verspelen mensen gemiddeld 4 uur werktijd per week, blijkt uit onderzoek van Erica Dhawan. Bijvoorbeeld, niet storen als iemand een koptelefoon op had. Nu “storen” we elkaar constant met tal van tools en via allerlei kanalen, van Teams tot app berichten, slack, email en als het antwoord niet snel genoeg komt, dan nog maar een chat erachter aan.
De vier “wetten” van de digi-taal (digital body language) om succesvol samen te werken in hybride teams
1.Zichtbaar waarderen en respecteren van de ander; respect tonen, je bewust te zijn en te tonen dat je bewust bent van de behoeftes van de ander en daarmee samenhangend – je eigen haast en tijdsdruk niet opleggen aan de ander. Emails en berichten goed lezen en niet lukraak antwoorden zonder goed te lezen of je antwoord goed te verwoorden. Zorgvuldig lezen is het nieuwe luisteren. Concreet betekent dat bijvoorbeeld ook niet ineens een meeting in iemands agenda zetten, multitasken tijdens een meeting.
2. Zorgvuldig communiceren: dit voorkomt (spraak) verwarring. Duidelijk taalgebruik, met de juiste nuances en humor. Duidelijk schrijven is de nieuwe empathie. Let op de juiste tone of voice, lengte, complexiteit, formeel of informeel, ook (vooral) in een online meetings, maar ook in een tekst. Dit hangt samen met duidelijke verwachtingen, normen en afspraken via welk kanaal we wat communiceren, wie we daarin betrekken en wat onze verwachtingen zijn wat betreft antwoorden.
3. Samenwerken met vertrouwen in elkaar: dit betekent uitgaan van de goede bedoeling van je collega’s, samen gaan en staan voor elkaar, elkaar supporten en het voorkomen van fouten. Hiervoor zijn duidelijke doelen en verwachtingen essentieel. En jouw deadline is niet altijd de haalbare deadline van een ander, zadel de ander niet op met jouw te krappe tijdsplanning. Asynchroon werken (plaats- en tijdsonafhankelijk geeft lucht letterlijk!).
4. Open cultuur waar iedereen elkaar vertrouwt; dit kan alleen als aan de eerste drie voorwaarden is voldaan. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen, fouten maken mag, wat kunnen we ervan leren? Begin eens een meeting met de vraag: wat ging er niet goed?
De deelnemers krijgen inzicht, concrete handvaten en gaan concreet hun digi-“taal” vaardigheden vergroten. Op een inspirerende manier wordt de workshop ingeleid met wetenschappelijke kennis en inzichten over hybride samenwerken en het belang van digital body language. Elke deelnemer maakt een actieplan met concrete stappen voor zichzelf, het team en concrete aanbevelingen voor de organisatie. De digital body language, 360 graden feedback test en de digital (persoonlijk en je team) zijn onderdeel van de workshop. Na deze workshop is de digi-“taal’ minimaal 1 niveau verbeterd en kan iedere deelnemer de 4 wetten van digital body language feilloos in de dagelijkse praktijk.
Meer weten over digi-“taal” en of hybride werken, lees onze uitgebreide blogs.
kijk dan eens op onze inspiratie pagina, vol met tips voor leuke inspiratie sessies
Tijdens deze hybride workshop gaan we actief aan de slag met de 4 wetten van digital body language. Deels werken we asychroon, dus vooraf vragen we deelnemers de assessments te maken en al e.e.a. door te lezen. Op die manier maken we optimaal gebruik van de tijd die we hebben tijdens deze interactieve workshop.
1 dagdeel, uiteraard uit te breiden tot meerdere dagdelen en/of personale en/of ecoaching
Afhankelijk van de groepsgrootte en uw wensen maken we graag een maatwerkofferte
Online zowel mogelijk als offline, maar in elk geval hybride
Samen met je team of collega’s van 4 tot 500 mensen mogelijk