Het juiste moment bepaalt of je succesvol bent. Niet wat, niet waarom, maar wanneer is essentieel!
16 jun

Het juiste moment bepaalt of je succesvol bent. Niet wat, niet waarom, maar wanneer is essentieel!

Het juiste moment: geen time management maar timing management

We lezen ons suf en trainen wat af om succesvol te zijn en energiek te blijven (zowel op werk-, als privégebied). Echter, een essentieel item vergeten we vaak, namelijk het moment waarop je iets doet bepaalt of je succesvol bent of mislukt. De middag is de `bermuda driehoek’ van onze tijd. De middag is een gevarenzone voor productiviteit, moraliteit en gezondheid, geeft Daniel Pink aan in zijn nieuwe boek : Het juiste moment, de wetenschap over timing. Om nog exacter te zijn: Het meest improductieve moment van de dag is 14.55 uur, toont Brits onderzoek aan.

De (middag)dip is het gif, de pauze het antigif. Neem een nappucino!

We hebben allemaal, waar ook ter wereld hetzelfde ritme: een piek, een dip en een herstelfase. Tijdens de middagdip (ongeveer 7 uur na het opstaan) gebeurt er iets met ons, waardoor dit een zeer gevaarlijk moment van de dag is. Concrete voorbeelden die uit onderzoeken blijken:

  • Er gebeuren meer ongelukken in het verkeer
  • Toetsen worden slechter gemaakt
  • Rechters doen ongunstigere uitspraken in de middag

De wetenschappelijke bewijzen zijn er volop, pauzeren is geen overbodige luxe, maar een must, geen teken van zwakte, maar van kracht. DeskTime heeft onderzoek waaruit blijkt dat succesvolle mensen 52 werken en vervolgens 17 minuten pauzeren. Toch pauzeert het merendeel van de werknemers niet of nauwelijks, we eten massaal achter onze PC, omdat we zo druk zijn en geef tijd hebben (maken dus) om te lunchen. Powernaps blijken ons echt te helpen om de vreselijke middagdip te voorkomen. Het bijzondere is dat eem kop koffie voor deze powernap zorgt dat we nog beter gaan functioneren, een nappuccino. In Barcelona is zelfs een napuccino cafe: the first fiesta cafe in the world; Een groeiend aantal wetenschappelijke bewijzen maakt het duidelijk: pauzeren is geen teken van zwakte, maar van kracht. Maar nog weinig mensen ga in hun kracht staan tijdens werktijd merk ik dagelijks.

Ben je een echt ochtend, avond of tussentype?

Om erachter te komen welk chronotype je bent kun je een kleine test, ontwikkeld door Roenneberg doen (of ga naar de website van Daniel Pink), of beantwoord de volgende 3 simpele vragen:
1. Hoe laat ga je meestal naar bed?
2. Hoe laat sta je meestal op?
3. Wat is het gemiddelde van die twee tijden (het zogenaamde middelpunt van je slaap). De meeste mensen zijn echte tussentypes, met dien verstande dat er iets mee nachtbrakers zijn dan vroege vogels, maar het is volgens Roenneberg allemaal terug te brengen tot een bijna gaussiaanse distributie oftewel normale verdeling.

De MCTQ werd gemaakt door de chronobiologen Till Roenneberg en Martha Merrow om hun onderzoek naar circadiane ritmes – ofwel je interne klok – te evalueren. Hun vragenlijst geeft data die samenhangt met fysieke tekenen van je biologische klok (denk aan de hoeveelheid hormonen zoals cortisol (gelieerd aan stress) en melatonine (gelieerd aan slaap)).  Meer hierover is te lezen in het boek Internal Time: Chronotypes, Social Jet Lag, and Why You’re So Tired.

Een ander boek hierover is van Michael J. Breus. In zijn zijn boek, The Power of When, spreekt hij over vier chronotypes, namelijk Dolfijn, Leeuw, Beer, Wolf). Een heel duidelijk verhaal over chronotypes vond ik op internet, een PWS werkstuk uit 2017 van twee scholieren (Nienke Preijde en Sarah van den Berg) over chronotypes.

10 timing tips

Kortom door slim gebruik te maken van deze timing kennis kunnen we succesvoller, zowel op werk – als privé gebied. Het boek staat vol met zinvolle en bruikbare tips, is makkelijk leesbaar en zorgt dat de investering in geld en in tijd binnen één dag is terugverdiend.

De beste tips die ik uit dit boek haalde (en ook echt toepas) en die ik graag met je deel:

  1. Om 14.55 uur geen belangrijke dingen doen;
  2. Je chronotype bepaalt wat het optimale tijdstip van de dag is om bepaalde taken te doen (analytische taken, inzichttaken, indruk maken of beslissingen nemen);
  3. Maak gebruik van een nappucino (powernap en koffie)
  4. Drink geen koffie als je net wakker bent. Ons lijf maakt cortisol aan om wakker te wworden, koffie vergroot de tolernatie voor cafeïne zodat je er steeds meer van moet gaan drinken, daarom is het beter pas 1,5 uur nadat je wakeer bent koffie te drinken, dan is namelijk het cortisolniveau over zijn hoogste punt heen en dan heeft cafeine dus echt zin!
  5. We kennen altijd in alles wat we doen het ritme: een piek, dip en herstel, ‘Als we een punt halverwege bereiken, zakken we soms in, maar soms veren we ook op. Een mentaal alarm schudt ons wakker en wijst erop dat we de helft van onze tijd hebben verlummeld.’
  6. Het belang van het einde, het einde geeft ons vleugels. Als het einde in zicht komt zetten we ons schrap om alle niet-essentiële dingen en alle niet-essentiële mensen te schrappen.
  7. Het belang van synchroniciteit en groepstiming
    ‘Synchroniseren geeft ons een goed gevoel – en een goed gevoel helpt ons de raderen van een groep soepel te laten draaien. Coördineren met anderen maakt ook dat we goede dingen doen – en goede dingen doen bevordert de synchronisatie.’ een fantastisch voorbeeld dat Daniel beschrijft gaat over dabbawala’s, de lunchbezorgers in India (de film de Lunchbox van Ritesh Batra is fenomenaal)
  8. Als het niet lukt, stop dan en maak een nieuwe start in plaats van door modderen.
  9. Pauze is niet voor watjes, is geen overbodige luxe, maar voor mensen die succesvol en gezond willen zijn. Pauze nemen is een plicht naar jezelf toe, naar je collega’s, je klanten en je medemens! Wil je tips, hoe je kunt zorgen dat pauzes nemen wel lukt, kijk dan eens naar dit filmpje
  10. Het gaat niet om wat je doet, waarom je iets doet maar vooral wanneer je iets doet. Zelfs de meest getalenteerde mensen maken fouten, als ze niet letten op en actie nemen ter voorkoming van hun middagdip (Daniel beschrijft in zijn boek een “horror ziekenhuis scene”, waarin niet de plaats, de artsen, maar de tijdstippen cruciaal blijken te zijn)

Annemie Schuitemaker

focusoloog en directeur van Career & Live