05 jan

Durf jij in 2015 minimaal 24 uur niet online te zijn?

#NMDDzondersmartphone
We zijn druk! Maar waarom?

We zijn drukker dan ooit, daarom multitasken we de hele dag en daarom zijn we druk en daarom……. etc. In The Economist van 20 december stond hierover een briljant artikel; Why is everyone so busy? We zijn verslaafd aan onze smartphones (nomofobie), tablets en andere mobile devices. We lijden aan infobesitas en krijgen cold turkeys als we niet online zijn. Hierdoor komen we nooit tot rust, lichamelijk en psychisch en werken we meer dan nodig is (omdat we niet effectief en efficiënt zijn). Kortom we hebben altijd stress, werkstress, maar ook privé stress. Wat ga JIJ structureel doen om je stress te verminderen?

Het is 5 voor 12, we moeten anders met onze tijd omgaan. Daarom nodigen wij iedereen van harte uit om in 2015 echt een verschil te gaan maken, voor onszelf, voor onze collega’s en voor onze familie en vrienden. Door middel van ‘No Mobile Devices Day’ Challenge #NMDD. Kijk eens naar het filmpje, herken je dit? Helaas moet ik bekennen dat ik wel ‘iets’ van mezelf herkende.

Hoe kun je meedoen en het verschil maken?

Je gaat bewust 24 uur offline met je smartphone en/of je tablet, hoe dat moet je zelf weten (evt. enkel waarvoor de telefoon bedoeld is, nl. bellen in noodgevallen). Je kunt ook een boodschap inspreken op je voice mail, een automatic reply instellen, maar je laat zien dat je 24 uur bewust niet bereikbaar bent op je mobiel devices. Na 24 uur maak je nogmaals een kort filmpje en geef je kort maar krachtig aan hoe je dit is bevallen en wat het je heeft opgeleverd. Vervolgens challenge je 5 nieuwe mensen. Als je de challenge niet volhoudt, dan maak € 5,00 over aan het Fonds Psychische Gezondheid! Het is net als het lopen van een marathon, het begint met eerst 1 kilometer hardlopen, afvallen doe je ook niet met 20 kilogram tegelijkertijd maar met een klein doel…stap voor stap. Geen ‘ja-maar” maar het denken in mogelijkheden.

Het belangrijkste is: waarom?

Met dit initiatief willen we het volgende bereiken:

  • Laten zien en voelen dat off-line zijn iets toevoegt aan je persoonlijke  en werkleven:
  • Iedereen bewust maken dat ‘aangekondigd niet bereikbaar’ zijn mogelijk is, zakelijk en privé;
  • Het onderwerp bespreekbaar maken met familie, vrienden,  collega’s en het management  binnen organisaties;
  • Zorgen dat we minder in plaats van meer online zijn en uiteindelijk iedereen minimaal 1 dag per week zonder mobile devices durft te doen, standaard. En dat organisaties minimaal 1 dag per week No Mobiel Devices Day durven in te voeren;
  • het Fonds Psychische Gezondheid steunen:
  • en uiteindelijk uiteraard stress vermindering.
  • Als je de challenge niet volhoudt, dan maak € 5,00 over aan het Fonds Psychische Gezondheid!

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=8-xk7YunVhc&w=560&h=315]

Doe je mee?

Dit is een middel om een doel te bereiken, geen doel op zichzelf, namelijk minder stress en meer rust voor iedereen, voor jong en oud, voor je werk maar vooral ook privé. Zodat je goede voornemens ook echt concreet resultaat opleveren. Een interessant boek waarin alles uitgebreid wordt uitgelegd  is Ontketen je brein van Theo Compernolle. En het boek en website van Kim Spinder#WQM, we quit mail! Laten we zorgen dat dit een echte movement wordt, waar jij, je omgeving en echt iedereen beter van wordt.

Doe je mee? Reageer, deel je ervaring, inspireer en kijk op de Facebook pagina NoMobiledevicesDay

Ik heb inmiddels 3 NoMobiLeDevicesDays gehad, mijn ervaringen kun je zien en horen op de Facebookpagina

Annemie Schuitemaker