Door welke bril kijkt u als moderne manager?
In dialoog over werkdruk, werkstress, werk privé management. De onderwerpen staan hoog op de agenda bij organisaties (vanuit o.a. M.T.O), maar hoe doet u dat nu echt als manager. Twee zaken zijn hierbij essentieel: oprechte aandacht en communicatie. Regelmatig met elkaar in gesprek gaan helpt in de bewustwording en het doorbreken van het taboe op werkdruk, werkstress en/of werkprivé management. Echter, hoe gaat u als leidinggevend nu echt het gesprek aan met uw medewerkers? Eén-op-één danwel met het hele team?
Van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam
Geen medewerker is hetzelfde en geen enkele leidinggevende is hetzelfde. Daarom is het belangrijk om per persoon te kijken hoe de dialoog het beste aangegaan kan worden. Sommige medewerkers komen zelf met een vraag en verlangen een oplossing. Andere medewerkers zien zelf niet dat er wellicht een probleem op de loer ligt.
- Wanneer gaat u het gesprek aan?
- Hoe herken en erkent u werkdruk, werkstress en/of werk privé issues?
- Wat is het echte doel van het gesprek en wat is de agenda?
- Wat is de blinde vlek als leidinggevende?
- Wat is de blinde vlek van de medewerker?
- Moet het gesprek nu meer taak- of meer relatiegericht zijn?