Blog van Career & Live
dinsdag 2 juni 2020

Eigenlijk accepteren we niet van onszelf dat privé overwegingen een rol spelen in ons werk

Ik moest er even over nadenken, maar Tony Crabbe (o.a. een nieuw begin en nooit meer te druk) slaat de spijker op zijn kop met bovengenoemde uitspraak in het FD van afgelopen zaterdag. Vanaf half maart werken we massaal thuis. Werk en privé lopen als nooit tevoren door elkaar, De kinderen bleven thuis, we werden thuisjuf- en meester, hondenoppas en de woonkamer werd kantoor, school en alles tegelijkertijd. Dat leverde naast nadelen echter ook veel voordelen op, blijkt o.a. uit onderzoek van Klaske Veth, lector Duurzaam HRM, Hanzehogeschool, zoals

  • Geen reistijd;
  • Flexibelere werktijden, passend bij je chronotype;
  • Grotere autonomie in je thuiskantoor;
  • Minder afgeleid doordat we niet constant gestoord worden door de collega’s in de bekende kantoortuin;
  • Meer autonomie (tijd- en plaats onafhankelijk werken);
  • We werden in een keer beeldbelexperts en alles wat vooraf ondenkbaar was kon online.

Het leverde echter ook nadelen op, zoals

  • Extra taken zoals organiseren van het dagelijkse leven, inclusief thuisonderwijs;
  • Minder sociale contacten met o.a. collega’s, familie en vrienden;
  • Slechte werkplek/arbeidsomstandigheden, zoals werken vanaf de keukentafel, slechte stoel etc.;
  • Veel calls, we krijgen een zoom hoofd;
  • Naast je werkteam heb je een “thuiswerkteam” dat aandacht vraagt o.a. thuisonderwijs;
  • Grenzen tussen werk en privé vervagen;
  • We staan altijd “aan”, van de vroegere ochtend tot de late avond;
  • Minder focus;
  • Meer stress.

Uit het onderzoek van Klaske Veth blijken een aantal zaken te zijn, die essentieel zijn om prettig thuis te werken:

  • Goede zelforganisatie
  • Autonomie
  • Goede technische middelen
  • Duidelijk leiderschap
  • Sociale ondersteuning van het team

Wat kun je doen om thuiswerken te laten werken? Concrete tips!

Er zijn een aantal zaken die kunnen zorgen dat thuiswerken werkt, en die je dus zou kunnen meenemen als je weer (gedeeltelijk op kantoor kan gaan werken).

Enkele tips ter inspiratie:

“Messy is the new norm”
Dat is mijn nieuwe motto geworden, het gaat anders, het gaat soms fout, omdat we met techniek werken die niet altijd (goed werk), verlaag je verwachtingspatroon en probeer erom te lachten. Humor is zo belangrijk!

Jouw cirkel van invloed en betrokkenheid
Op veel zaken hebben we geen invloed, zoals de aangepaste schooltijden, maar er zijn ook veel zaken waar we wél invloed op hebben. Richt je daarop, realiseer je dat en accepteer dat dit is wat het is.

Focus hebben en focus houden
Let op je interne triggers (je emoties voordat je afgeleid wordt) en je externe triggers (zoals de smartphone, een email of een kind dat hulp vraagt). Maak “pacts” om afleiding te voorkomen en kies echt waar jij je aandacht aan wilt geven. Gebaseerd op model van Nir Eyal. Denk weer aan Tonny Crabbe: “Eigenlijk accepteren we niet van onszelf dat privé overwegingen een rol spelen in ons werk” en kijk of het ook anders kan, toch?

Bewaak je werk privé grens
Wanneer begin je met werken en wanneer eindig je met werken? Vergeet de pauzes niet (plan ze in). Je hoeft niet altijd “aan” te staan en je reistijd is niet ineens werktijd geworden.

Bouw lummeltijd in zonder beeldscherm
Ga naar buiten, ga genieten van de zon en vergeet je smartphone even (leg die even weg), geniet van je kinderen, je kat, je hond of…..

Richt een “werkplek” in (als het kan) voor een beter werk privé grensbewaking, voor jezelf en voor de rest van het gezin.
“Als ik hier zit ben ik aan het werk, als ik daar zit, dan ben ik beschikbaar,” dat geeft helderheid voor je “thuiswerkteam”. Wissel eens van werkplek afhankelijk van wat je doet, zoals je dat op kantoor ook doet. Bijvoorbeeld heb je focus nodig of een creatieve denk plek?

Accepteer zaken zoals ze zijn, zonder schuldgevoel
Maak keuzes en hou je daaraan. Nee tegen een ander, is ja tegen jezelf en vv.

Kijk samen naar je thuiswerk team
Zorg samen voor:

  • Gezamenlijke, motiverende doelen;
  • een gedeelde verantwoordelijkheid, met echte verbinding;
  • heldere en open communicatie;
  • respect voor verschillen in je team, gebaseerd op vertrouwen;
  • flexibiliteit en aanpassingsvermogen;
  • initiatief en lef.

Spring niet overal in, zeg niet altijd ja
Kijk als een surfer. Welke golf wil jij nemen? En wat is je reactie op deze golf, hoe ga je ermee om?

Je hebt altijd een keuze
Ze kunnen je alles afpakken, maar nooit jouw keuze van jouw opstelling. Ben je slachtoffer of kies je bewust?

Maak een kikkerlijst per week en een “niet-doen” lijst
Welke taak wil je echt doen die dag en begin daarmee.

Focus je op aandacht niet op tijd, de kwaliteit van je aandacht

Focus je op postieve zaken
Plan eventueel een piekerkwartier in. Maak een positivieitspot samen met je thuiswerkteam

Maak saai werk leuker door speels te werken (playfull work design)
Door een challenge te maken met je zelf, humor toe te voegen, je taak in kleine stukjes te haken. Bijvoorbeeld

  • een administratief medewerkster die bij elke factuur een verhaal probeert te verzinnen  en gaat tellen elke week of er meer facturen zijn dan vorige week
  • een manager die elke meeting eindigt met minimaal drie complimenten
  • een bewaker in een winkel die probeert te voorspellen wat een klant gaat kopen
  • een cassiere die elke klant op een originele manier begrioet
  • een emailer (en dat zijn we ondertussen allemaal) die probeert elke dag minder emails probeert te verzenden, minimaal 1 minder dan de dag ervoor

Creëer ritmes en routines
Zoals  eten aan tafel, sporten als reistijd/afkicken, werken in je zakelijke kleding in plaats van je pyama. Bedenk wat je mist in je huidige routines en wat je moeilijk vindt in je huidige routines

Bouw aan virtuele verbondenheid
Lunch “samen” met een collega, vraag eens echt hoe het met je collega gaat, een vrijmiddag middag borel etc.

Beeldbellen, en -vergaderen

  • Hou het kort
  • bouw pauzes in (zonder beeldscherm)
  • maak het interactief
  • gebruik verschillende tools zoals Miro of Mural of Jamboard
  • kan het op een andere manier, bijvoorbeeld samen bellen terwijl je buiten loopt allebei?
  • “Nee tegen een vergadering, is ja tegen je kinderen”, maak keuzes waneer je wel en waneer je niet bereikbaar bent en bespreek dat met je werk team en je “thuiswerkteam”

Stop met multitasken
Doe een ding tegelijkertijd met aandacht

Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer tips of heb je interesse in een van onze interactieve online of offline trainingen (incompany danwel in de open lijn) over dit onderwerp, bel of mij ons gerust. Er is o.a. nog plaats op 30 juni voor de online training “Meer Focus”

Annemie Schuitemaker – Webers MHD

focusoloog, directeur van Career & Live

tevens thuiswerkteamlid van de familie Schuitemaker