Blog van Career & Live
woensdag 20 maart 2019

De grenzen vervagen

De scheiding tussen werk en privé vervaagt en als het aan de baas ligt, wordt die grens nog veel dunner“, is te lezen in een artikel op PWnet.nl.
Maar hoe doe je dat? Hoe ga je op een open en respectvolle manier in dialoog over werk privé zaken?

Werk privé en muurtjes

Bijna iedereen heeft op zijn werk een muurtje om bepaalde zaken staan, zaken die je als privé beschouwt en waarvan je bang bent dat mensen je erop zouden veroordelen als ze ze zouden weten. Terwijl het juist vaak deze zaken zijn die een zware last kunnen drukken op je schouders en daarom van invloed kunnen zijn op je prestaties op het werk.

Waarom houden mensen zaken voor zichzelf?

Er kunnen verschillende redenen waarom je deze zaken liever privé houdt. Het kan zijn dat overwerken op je werk de norm is, en je daarom liever niet vertelt dat je te weinig slaapt en eigenlijk overspannen raakt. Of dat je bang bent om te vertellen dat je schulden hebt omdat je leidinggevende je dan misschien niet meer vertrouwt met de kassa. Soms hebben privé-zaken even meer aandacht nodig om te zorgen dat iemand weer met energie aan de slag kan, of aan het werk kan blijven.

Ups en downs

In de ideale situatie voelen mensen zich op het werk vrij om het echte verhaal te vertellen van hun leven, een kijkje achter de muur te geven. En het echte leven kent ups en downs, we vallen en we staan weer op, leren er iets van en gaan weer door.
Als we elkaar niet alleen de mooie dingen in het leven gunnen, maar ook juist de moeilijke momenten, dan heeft iedereen de kans om te leren van zijn fouten, of om verdriet te verwerken.

Je bent één mens

Dan is er ruimte om aandacht aan privé-zaken te kunnen geven als dat nodig is, om met extra inzet te kunnen doorgaan met werken als daar weer energie en kracht voor is. Dit voorkomt dat mensen doorwerken tot ze burn-out raken, of dat goede mensen de organisatie (moeten) verlaten omdat ze niet in de cultuur passen. Want werk en privé liggen veel dichter bij elkaar dan je denkt, en waarom zou je daartussen een onhandig muurtje moeten metselen?

Daarom werken we hard aan de Koerskaart “In dialoog over werk privé en privé werk balans en keuzes”

Dat is nu exact te reden waarom er hard wordt gewerkt aan de Koerskaart werk privé balans. Om al die zaken bespreekbaar te maken, om echt in dialoog te gaan met elkaar. Over de invloed van je privé-, op je werkleven maar ook je werk-leven op je privéleven. Immers ook je werk heeft invloed op je privé leven, het is twee richtingsverkeer, wie checkt niet soms zijn werk email ’s avonds op de bank? Maar is dat vrijwillig of voelt het als een “verplichting”?

De Koerskaart Werk Privé Balans verschijnt begin juni 2019, een initiatief van Career & Live /Career & Kids in co-creatie met De Koers, diverse werkgevers, werknemers, en wetenschappers.

Interesse om in dialoog te gaan over werk privé zaken met 4, 40 of 400 mensen tegelijkertijd? Laat het weten want vanaf juni 2019 is de Koerskaart werk privé balans beschikbaar. Om dit te vieren bieden we 3 gratis Koerskaarten sessies met professionele begeleiding aan! 1 april (dat is geen grap) maken we de winnaars bekend!

Annemie Schuitemaker MHD en directeur van Career & Live en Career & Kids
schuitemaker@careerandlive.nl 085-0660945 of 0653961889