We verzuipen in de hoeveelheid informatie
26 feb

We verzuipen in de hoeveelheid informatie

Kan je brein echt overvol raken?

Dat kan niet, lees ik in een artikel van Quest.  Erno Hermans, cognitief neurowetenschapper aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, vertelt in het het interessant artikel dat je hoofd is geen computer waarbij de harde schijf op een gegeven moment vol zit. Echter  flink gestrest raken door een overdaad aan informatie, dat kan wel.

We zijn dopamine junks

Elk geluidje of berichtje zorgt weer voor een nieuwe dopminne shot, een stof die ook door drugs wordt gestimuleerd. En daardoor blijven we berichten checken en word je zelfs angstig als je ze even niet kunt bekijken, lees ik in het artikel.

Marshmallow test

Er is een bekend experiment uit 1972, de marshmallow test van wetenschapper Walter Mischel. Een kind krijgt een marshmallow aangeboden, maar mag er ook voor kiezen om het snoepgoed niet aan te nemen. Dan krijgt het kind er een kwartier later namelijk twee. Er bleek een correlatie te bestaan tussen de keuze die het kind maakte en het succes op latere leeftijd. Kinderen die slechts aan de korte termijn dachten, waren in hun latere leven minder succesvol dan kinderen die de marshmallow konden weerstaan. De vraag is, kunne wij volwassenen de marshmallow test, vervang deze door t de smartphone, weerstaan? Niet regeren op het bliebje, maar een taak afmaken en dan pas later reageren en met focus ons werk afmaken? Dat blijkt dus lastig te zijn. Maar…hoe meer focus, hoe meer concentratie, hoe succesvoller we zijn, op korte maar ook op lange termijn.

Het is niet meer survival of the fittest, maar survival of the focussed

De vraag is, hoe kun je die focus vasthouden. Daar zijn mega veel tips en tools voor, echter….mensen komen pas in beweging als ze pijn voelen. En volgens mij denken we met zijn allen, ik red het wel, ik kan en moet bereikbaar zijn, ik prop die marshmallow nog even in mijn mond NU.

Leve the open offices

Het blijkt uit veel studies dat mensen zich beter kunnen concerteren buiten kantoor, Forbes heeft hierover ook deze week een interessant artikel: Study: Whopping 93% Say They’re More Productive Working Remotely. Het is niet voor niets dat steeds meer mensen een koptelefoon of oordoppen in hebben op kantoor, grote paarse koptelefoons, of hele kleine die echt geen geluid doorlaten, zoals de klare audio. Is dat asociaal, of gewoon slim, survival of the focussen….Af en toe een digital detox uurtje, middag of dag, dat doet iedereen goed, om zo je archiverende mannetjes de puinbak in je hoofd op te laten ruimen. Of een heerlijke carnaval, zonder smartphone, enkel maar lol, plezier en geen gedoe aan je hoofd.

Weersta de marshmallow cq smartphone een kwartiertje en soms…dat carnavals biertje

Realiseer je dat het niet de hoeveelheid informatie is die het probleem vormt, het ligt aan ons, onze manier zoals wij ermee omgaan, anders zou je gelijk doodgevallen als je rondliep in een bibliotheek.

Ik zeg alaaf, en probeer woensdag je eigen marsmallow/smartphone test. Ben benieuwd of het lukt! En ding is zeker, af te toe lummelen in de vorm van carnaval, een weekje vrij of gewoon een uurtje niets, dat helpt in elk geval

Annemie Schuitemaker
focusoloog