Je vakantiegevoel èn je energieniveau vasthouden!
17 aug

Je vakantiegevoel èn je energieniveau vasthouden!

Hoe zorg je dat je energiek blijft na je vakantie?

Je vakantiegevoel en je energieniveau vasthouden, hoe doe je dat? De vakantie is voorbij, en vaak zijn alle goede voornemens snel weer verdwenen te zijn, door de waan van de dag. Zelfs de files zijn langer dan ooit. Hoe voorkom je dat je letterlijk de weken gaat aftellen tot je weer “mag”? Kortom leef je om te werken of werk je om te leven? Ik denk dat beiden kan, als je maar zorgt dat je aan actief werk privé management doet. Door keuzes te maken en te anticiperen en te zorgen dat er geen spaak in jouw wiel komt. Door kritisch te kijken naar de volgende items van jouw cirkel, waar blokkeert je wiel, jouw cirkel en waar kun je optimaliseren?

De thermometer: mijn huidige en gewenste situatie m.b.t. werk-privé management

Hoe staat het op dit moment met je werk privé en privé werk situatie? Balans is er niet en bestaat niet. Het is een dynamisch proces. Maar het is wel belangrijk om te weten wat de op dit moment is van je werk op je privé leven, in positieve of in negatieve zin. En omgekeerd de invloed van je privé op je werk leven. Doe de test en krijg gelijk jouw persoonlijke score met 10 tips.

Aan de slag met jouw cirkel!

speciaal voor managers in dialoog over werkdruk, werkstress en werk privé managementDaarom hebben we hier 12 concrete stappen!

  1. Bedenk eerst wat dat voor jou betekent, werkprive management
  2. Hoe zit jouw situatie hier en nu in elkaar? Daarvoor gebruiken we meestal de enige echte wetenschappelijk test de SWING, klik hier om deze gratis in te vullen. Een andere snelle en makkelijke manier is om een paar dagen bij te houden hoe je je echt voelt, op welk momenten en wat je dan doet, bijvoorbeeld met behulp van de app Mappiness
  3. Bepaal je doelen en beschrijf je gewenste situatie werk privé balans? Kijk naar tijd, betrokkenheid, tevredenheid en energie. Hoe uit zich die onbalans, hoe merk je dat? Hoe voel je je dan, wat doe je dan, wat doe je dan niet, wat is het verschil met nu? Hoe ziet een dag er dan uit, hoe ziet je baan er dan uit? Maak een verhaal of een moodboard. Beschrijf vervolgens concreet in maximaal 5 woorden je ideale “leven:, Bijvoorbeeld, geen email avond/weekend, echte IK tijd 3 avonden. Kijk vervolgens Wat belemmert je op dit moment, om van huidige naar gewenste situatie te komen? 
  4. Herken Stresssignalen bij jezelf. Klik hier om een infographic te downloaden met de signalen
  5. Benoem je Waarden. Welke 5 waarden wil je nooit op geen enkel moment overschrijden (bij mij is dat bijvoorbeeld eerlijkheid). Wat zijn mogelijke discrepanties tussen je waarden en je dagelijkse leven? Wat betekent dat voor het hier en nu?
  6. Stel prioriteiten en hou focus. Wat is nu echt dringend en belangrijk. Immers met gerichte focus doe je in 2 uur wat je normaal in 8 uur doet.
  7. Manage je energie en niet je tijd! Waar krijg jij nu echt energie van en hoeveel uur per week ben je nu bezig met energiezevende zaken en hoeveel tijd met energievreters?
  8. Bewaak je Grenzen. Stop met grensoverschrijdend verkeer, bepaal je grenzen en zeg op tijd…tot hier en niet verder, tegen je email, tegen je smartphone, tegen je collega’s….
  9. Manage je eigen verwachting en die van anderen. Laat alle onrealistische verwachtingen varen (en dat zijn er ongetwijfeld heel veel), zoals: ik moet perfect zijn, ik moet…….
  10. Beoordeel de cultuur op het werk, thuis, en van andere entiteiten waar je mee te maken hebt bv sport vereniging. Ondersteunen zij jou in je eigen idealen of werken ze je tegen? En zo ja waarom en wat kun je doen om te zorgen dat ze je willen niet lamleggen?
  11. Zorg goed voor jezelf, kies voor echte ik-tijd. Hoeveel tijd heb jij echt per week voor jezelf, tijd waar je energie van krijgt, echt egoïstische heerlijke IK tijd?
  12. Tot slot: Het concrete actieplan! Wat ga jij vanaf morgen anders doen? Hoe ga je dat doen en wie of wat heb je nodig als hulpbron?

Kortom. kom er achter wat jouw wiel blokkeert, haal de blokkeerde stok eruit en….go for it! Wil je meer weten over deze 12 stappen, wil je concreet aan de slag met coaching of een training, neem dan gelijk even contact op.

Een paar tips die ik deze week las:

een app die zorgt dat je niet in de verleiding komt je smartphone te gebruiken terwijl je autorijdt

meditatie op het werk

de ochtendmanager, hulp bij het opruimen van de rotzooi in de ochtend

Smart small, maar start now!

Door wekelijks naar jouw cirkel te kijken, kun je kleine verbeteringen aanbrengen.
Wil je echt aan de slag met werk privé management, werkstress en werkdruk? We geven wekelijks workshops en trainingen aan de hand van de cirkel. Dan worden alle thema’s aan de hand van de cirkel echt uitgediept, zodat je niet alleen weet, maar ook snapt en oefent hoe je concreet je werk privé management kunt verbeteren, met als doel minder (werk)stress en meer (levens)plezier informatie?
Bel 0800-0201060 of hier.

Annemie Schuitemaker

directeur Career & Live MHD & RL

11942309_901320023266499_5486869433751653767_o