Blog van Career & Live
dinsdag 23 april 2024

Je bent als werkgever een rund als je met de werk-privé balans van je medewerkers stunt

In een wereld waar de grenzen tussen werk en privé steeds meer vervagen en tegelijkertijd werkdruk en werkstress samen een veelkoppig monster vormen, is de noodzaak voor een echte paradigma shift essentieel. De zoektocht naar evenwicht tussen werk en privé zo oud is als de tijd, onze benadering ervan moet evolueren om te voldoen aan de complexiteiten van de moderne wereld. De ‘altijd aan’-cultuur vereist een herdefiniëring van succes, zowel op individueel als op organisatorisch niveau.
In deze nieuwe horizon is werk-privé synergie niet slechts een doel; het is de sleutel tot duurzaam succes.  Organisaties die de moed hebben om voorop te lopen in deze transformatie, zullen niet alleen de vruchten plukken in termen van werknemerstevredenheid en bedrijfsprestaties, maar zullen ook de standaard zetten voor de toekomst van werk, daar ben ik van overtuigd.

10 concrete tips voor werk-privé balans

Laten we de werkplek opfrissen met wat creatieve en speelse ideeën die de werk-privé balans kunnen verbeteren en tegelijkertijd de werksfeer luchtig houden:

  1. Smartphone-loze bedrijfsrestaurant: Creëer zones in het bedrijfsrestaurants waar geen smartphones toegestaan zijn. Dit moedigt werknemers aan om echt te pauzeren van hun werk, wat bijdraagt aan betere sociale interacties en minder digitale afleiding tijdens de maaltijden.
  2. Kill het meeting monster: Minder, korter, minder mensen en met beetje humor. Ontwerp bingo-kaarten met gebruikelijke of grappige gebeurtenissen die in vergaderingen voorkomen, zoals iemand die zegt “Laten we dit offline bespreken” of “Kan iedereen zijn microfoon uitzetten?”. Dit kan vergaderingen lichter en leuker maken en de deelname stimuleren.
  3. De werk-uitdaging van de week: Stel wekelijkse werkuitdagingen op die speels en licht zijn, zoals “Geen e-mails sturen na 5 uur” of “Spreek iemand aan van een andere afdeling die je nog niet kent”. Beloon werknemers die de uitdaging voltooien met kleine, leuke prijzen.
  4. Stiltewandelingen: Organiseer regelmatig begeleide stiltewandelingen rond het bedrijfsterrein of in een nabijgelegen park. Dit biedt een rustpauze van de digitale wereld en stimuleert mindfulness en ontspanning.
  5. Werk-privé wiel: Maak een groot rad met verschillende activiteiten die de werk-privé balans bevorderen, zoals een yogasessie, een extra pauze, of een korte massage. Werknemers kunnen wekelijks draaien om kleine verwennerijen te winnen die hen helpen ontspannen en opladen.
  6. Lummel-vlekken; Dus geen werkvlekken maar lummelvlekken. Richt speciale plekken in het kantoor in waar werknemers kunnen mediteren, ademhalingsoefeningen kunnen doen of gewoon even kunnen zitten in stilte. Deze ‘lummel’ bieden een toevluchtsoord van de drukte van de werkdag.
  7. Team domibo’s of vrijmibo’s zonder werkpraat: Organiseer vrijdagmiddagborrels waarbij praten over werk strikt verboden is. Dit helpt om de sociale banden te versterken zonder de druk van werkgerelateerde gesprekken.
  8. Fouten-vieren feestje: Moedig een cultuur aan waarin fouten gevierd worden als leerervaringen. Dit kan door maandelijks een “Fouten Vieren” meeting te houden waarin teams delen wat er misging en hoe ze ervan hebben geleerd, omarmd met humor en positiviteit.
  9. Creativiteitscompetities: Houd regelmatig wedstrijden waarin werknemers worden uitgedaagd om creatieve oplossingen voor alledaagse werkproblemen te bedenken. De beste ideeën kunnen worden beloond en mogelijk geïmplementeerd.
  10. Effe langzaam plassen i.p.v. snel effe plassen: Het is tijd om de wc-eend nieuwe stijl te omarmen en onze toiletgewoonten te transformeren in een bron van ontspanning en vernieuwing. Door de werkdag heen kleine momenten van bewuste ontspanning inbouwen, zoals langzaam plassen, kan een enorme impact hebben op je algehele welzijn en productiviteit.
  11. Als extraatje; ga je op vakantie, probeer eens niet bereikbaar te zijn en niet op zondag avond al je email te checken, blok je maandag gewoon in je agenda

Kom in beweging

Zoals Carl Jung ooit zei: “Ik ben niet wat mij is overkomen, ik ben wat ik kies te worden.” Laten we gezamenlijk kiezen voor een toekomst waarin werk en leven niet concurreren, maar coëxisteren in harmonie. Laten we kiezen voor een toekomst waarin we niet alleen werken om te leven, maar leven om ons volledige potentieel te bereiken – op het werk en daarbuiten. Wil je meer tips of concreet aan de slag met je team, mail me dan gerust!

 

Annemie Webers

focusoloog