Blog van Career & Live
maandag 2 mei 2022

Hybride werken is niet hetzelfde als hybride vakantie hebben

Hybride werken is het buzzword van dit jaar volgens mij. The best of both worlds, noemen we het. Maar hoe ga je nu je nieuwe balans vinden? Wat doe je online en wat doe je live op kantoor of wellicht elders? Welke activiteiten doe je nu op kantoor en welke doe je thuis? Een interessante vraag is, wat doe je tijdens het weekend en op vakantie? Voor veel mensen en organisatie is dat een grote zoektocht feit is, altijd bereikbaar zijn werkt contraproductief, daar valt niets tegen in te brengen en is ondertussen wel aangetoond. Leslie Perlow spreekt over Predictable time off. Zij heeft een zeer inspirerend onderzoek bij de Boston Consulting Group dat beschreven wordt o.a. in het boek  Sleeping with your smartphone. De cirkel is heel simpel: we denken dat we altijd moeten reageren om succesvol te zijn, daarom zorgen we dat we altijd bereikbaar zijn, anderen rekenen erop dat ik altijd bereikbaar ben, en soms zijn dingen niet dringend, maar ik reageer, dat zijn mensen van me gewend, en vanzelf gaat de hele cultuur van een organisatie zo werken. Zo doen we dat hier.

De nieuwe balans vinden tussen online en offline werken, thuis en op kantoor werken, werken en pauzeren, werk en privé

Waar voel jij je prettig bij, wat zou jij willen? Wat is voor jou het beste uit die twee werelden? Wat is jou nieuwe balans?
Onlangs stond er een interessant artikel in de HBR met als titel: How Managers Can Prevent Their Teams from Burning Out

Hierin stonden 3 concrete tips met als toptip:

Encourage real weekends and holidays. Burnout happens when people aren’t given enough time to disconnect, rest, focus on other aspects of life and recharge. Unfortunately, nearly 30% of our survey respondents told us they “consistently work long hours on weekends.” Less than half (43%) said they use all of their vacation days. Even those that do might still check email or take phone calls, instead of making a clean break from the office. When we asked why, the top reason cited was, “I worry that issues would arise if I was away from my work,” followed by not being able to meet deadlines or manager expectations.

This is why it’s so important for leaders to create an environment where taking time off is not only allowed but championed. German auto manufacturer Daimler set a bold example when it launched its “Mail on Holiday” program that autodeletes an employee’s incoming emails while on vacation so they can fully disconnect. The sender is then notified that the email has been deleted and given the option to reach out to a colleague or resend the email when the employee is back in the office.

Mail on holdiday van Daimler

Daimler voerde dit al ver voor Corona in, namelijk in 2014. Daimler zegt te willen dat zijn 100.000 werknemers ongestoord naar het strand kunnen. Daarom krijgen afzenders een bericht terug dat hun mail wordt verwijderd en dat er contact kan worden opgenomen met een andere werknemer. Op deze manier kunnen de werknemers na de vakantie weer fris beginnen, vertelt een van de initiatiefnemers van Daimler aan de Financial Times. “Het is een emotionele opluchting om na de vakantie terug te keren naar een leeg bureau.”

Deutsche Telekom heeft het op bedrijfsniveau geregeld. Een uur na werktijd kan niemand meer bij zijn mail en managers mogen hun personeel niet meer bellen in het weekend. Deutsche Telekom beschermt de vrije tijd van haar werknemers. Christian Schwolow hoofd personeelsafdeling geeft op de vraag “Waarom zo’n verbod?” Het volgende antwoord: “Mensen kunnen niet 24 uur bereikbaar zijn. Een mens heeft ook andere rollen te vervullen naast zijn baan. Maar in de praktijk voelt een werknemer toch de druk om zijn manager te beantwoorden als die mailt of belt na werktijd. Hiermee beschermen we hem…. We veranderen van een aanwezigheidscultuur naar een prestatiecultuur…..Belangrijk is dat managers het goede voorbeeld geven.”

Psycholoog Adler vertelt hier eea over in zijn Ted Talk

Deutsche Telekom heeft het op bedrijfsniveau geregeld. Een uur na werktijd kan niemand meer bij zijn mail en managers mogen hun personeel niet meer bellen in het weekend. Deutsche Telekom beschermt de vrije tijd van haar werknemers. Christian Schwolow hoofd personeelsafdeling geeft op de vraag “Waarom zo’n verbod?” Het volgende antwoord: “Mensen kunnen niet 24 uur bereikbaar zijn. Een mens heeft ook andere rollen te vervullen naast zijn baan. Maar in de praktijk voelt een werknemer toch de druk om zijn manager te beantwoorden als die mailt of belt na werktijd. Hiermee beschermen we hem…. We veranderen van een aanwezigheidscultuur naar een prestatiecultuur…..Belangrijk is dat managers het goede voorbeeld geven.”

De crux

Dat is volgens mij de crux: je kunt regelen wat je wilt. Als de cultuur en het voorbeeldgedrag van managers van een organisatie blijft, dat je bereikbaar moet zijn, de managers blijven mailen na werktijd, dan verandert er niets. Ik nodig iedereen uit om actief aan de slag te gaan met je eigen versie van “mail on holiday/weekend”. Daar wordt iedereen beter van, de organisaties, werknemers, klanten en zo zorgen we echt voor gezonde en vitale werknemers waarin hybride werken echt het best is van twee werelden. Hybride vakanties, dat doen we enkel als het een echte workaction is.Uit tal van wetenschappelijk onderzoeken is gebleken dat vakantie een krachtig middel is om te herstellen van dagelijkse werkstress. Zowel tijdens korte vakanties in eigen land als tijdens lange zomervakanties verbetert de gezondheid en het welbevinden van werkenden aanzienlijk. Ik ben heel benieuwd naar mooie voorbeelden van organisaties, zodat we die kunnen delen en samen kunnen zorgen dat de zomervakantie voor iedereen een heerlijke vakantie wordt, waarin je evht kunt herstellen en tijd kunt besteden aan degene die jij belangrijk vindt.

Meer weten of zin in inspiratie of een workshop over werkstress, werkplezier en hybride werken, aarzel dan niet om mij te emailen, ik heb geen vakantie nu: a.webers@careerandlive.nl of luister alvast onze podcast over hybride werken

Annemie Webers

directeur Career & Live