Blog van Career & Live
maandag 27 juni 2022

Fit blijven in hybride werkomgeving

Hybride werken, er is geen one-size-fits-all! Het is een ontdekkingsreis waar je met de hele organisatie samen de route mee uitstippelt De coronapandemie heeft tot een nieuwe manier van werken geleid en veel organisaties zijn overgestapt op hybride werkvormen. Die hebben veel voordelen, maar kennen ook uitdagingen. Onlangs heb ik een zeer inspirerend interview gehad met Aukje Rekkers-Staal, adviseur zorg en bedrijfszorg bij CZ over het belang van mentaal fit blijven en hybride werken. Waar we spraken over o.a. stress, overprikkeling, asynchroon werken. Het interview eindigt met de volgende conclusie:

Vitale mensen zijn productief, energiek en veerkrachtig. Hybride werken kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Maar dan zul je wel eerst een gemeenschappelijk doel moeten benoemen. Waarom gaan we hybride werken? Het zou natuurlijk fantastisch zijn als je met elkaar concludeert dat je het beste van twee werelden wilt combineren, omdat je het beste met medewerkers voor hebt en ze gezond en vitaal wilt houden. Als je het waarom helder hebt, gaan mensen het doen en zullen ze meer engaged zijn. Dan wordt het doel het resultaat en krijg je de balans die we met z’n allen zoeken.”

Remote not distant

Dat haakt feilloos aan op de conclusie van Gustavo Razzetti. Er is veel geschreven over hybride werken, een boek steekt er echter met kop en schouders bovenuit en dat is het onlangs verschenen boek van Gustavo Razzetti, “remote not distant”. Het boek staat nr 1 business boek in Amazon binnen een paar dagen (verschijningsdatum was 7 juni 2022). Het boek inspireerde me zo dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken aan Gustavo heb gemaild of hij het niet interessant zou vinden om een podcast op te nemen met ons samen. En, 3 dagen later hebben we gezamenlijk een podcast gemaakt. BoudewijnTinholt en ik  hebben een podcast over hybride werken gemaakt, nummer 4 in onze serie over hybride werken, ditmaal uiteraard in het Engels, hoe gaaf is dat! Hierin bespreken we met Gustavo (hij vanuit Chicago, Boudewijn vanuit Maastricht en Annemie vanuit Utrecht, hoe remote not distant wil je het hebben!) de voor- en de nadelen van #hybridewerken, de do’s & don’ts, het gedoe van de eindeloze reeks vergaderingen, de behoefte aan verbindingen (gebeurt dat echt bij het koffie apparaat of is dat een mythe?). Tevens bespreken ze het pijnpunt: de behoefte aan autonomie van medewerkers versus de behoefte aan controle van sommige leidinggevenden.

Waarom is dit boek een must read?

Allereerst is het wetenschappelijk onderbouwd en gebaseerd op tal van interviews met organisatie wereldwijd, dus een interessant combinatie van wetenschap en praktijk. In het boek beschrijft Razzetti de 5 stappen om tot een succesvolle hybride roadmap  om het hybride werken in al zijn facetten te kunnen begrijpen, inclusief de valkuilen en succesfactoren. Razzetti is duidelijk, er is geen one sizes fits all. Maar door de heldere beschrijving met als basis de 5 stappen, waarbij hij concrete tips en oefeningen cadeau geeft op het einde van elke hoofdstuk, is het zeer praktisch en direct toepasbaar in elke organisatie, team, leiders en medewerkers. Overigens prikt hij dwars door de mythe van het bekende koffie apparaat praatje heen, als de kritische succesfactor voor een prettige en succesvolle samenwerking. Hij heeft een handige model van de 5 soorten hybride werken, van compleet digitaal werken met alle vrijheid tot en met office first met zeer beperkte vrijheid voor de medewerkers. Het gaat niet om waar mensen waarom maar vooral waarom en hoe ze samenwerken. De “ouderwetse” stijl van leidinggeven waarbij controle voorop staat controle behoefte van sommige managers zal niet werken geeft hij aan, het gaat om vertrouwen en autonomie.Hybride werken “implementeer” je niet, maar het is een ontdekkingsreis die je samen met elkaar ontdekt. Kortom Remote not distant is het beste vakantie boek o te lezen als je niet wilt blijven hangen in de oude manier van werken maar de paradigma shift van werk echt wilt omarmen.

Luister de podcast

Heb je geen trek om te lezen, luister dan de podcast! Of beter, luister en lees!

De andere podcast zijn uiteraard ook echt de moeite waard
De eerste podcast in deze serie kun je hier vinden: Hybride werken, waar begin je eigenlijk?
Wat kun je je vooraf afvragen en welke onderwerpen komen er allemaal bij kijken?
Wie betrek je bij het proces en op welk moment? Hoe zorg je ervoor dat het past bij wie je bent als organisatie en als personen daarbinnen?

De tweede podcast gaat over digital werken en hybride werken:  Hoe zou het zijn als je af en toe de digitale prikkels en informatie zou laten liggen?

De derde gaat over de nieuwe balans en hybride werken: In deze podcast bespreken Annemie en Boudewijn dat het inregelen van hybride werken vraagt om verschillende vormen van balans. Balans tussen Online versus Live, balans tussen Thuis en op Kantoor, balans tussen Werken en Pauze nemen. En de Werk en Privé balans.
Daar waar het schuurt biedt de dialoog oplossing!

Hybride vakantie vieren en ga in gesprek

Om helemaal in de vakantie sferen te komen: Hybride werken, er is geen one-size-fits-all! Het is een ontdekkingsreis waar je met de hele organisatie samen de route mee uitstippelt. Echter je kunt uitstippelen wat je wilt. Als de cultuur en het voorbeeldgedrag van managers van een organisatie blijft, dat je bereikbaar moet zijn, de managers blijven mailen na werktijd, dan verandert er niets. De vakanties komen er aan, probeer af te schakelen! Hybride vakanties, dat doen we enkel als het een echte workaction is.Uit tal van wetenschappelijk onderzoeken is gebleken dat vakantie een krachtig middel is om te herstellen van dagelijkse werkstress. Zowel tijdens korte vakanties in eigen land als tijdens lange zomervakanties verbetert de gezondheid en het welbevinden van werkenden aanzienlijk. Ik ben heel benieuwd naar mooie voorbeelden van organisaties, zodat we die kunnen delen en samen kunnen zorgen dat de zomervakantie voor iedereen een heerlijke vakantie wordt, waarin je echt kunt herstellen en tijd kunt besteden aan degene die jij belangrijk vindt.

Meer weten of zin in inspiratiesessie of een workshop over hybride werken, aarzel dan niet om mij te emailen: a.webers@careerandlive.nl.

 

Annemie Webers

Trainer, facilitator en spreker op het gebied van hybride werken, werk privé balans, werkstress en werkdruk