Niet in de inhoud maar de werkbeleving veranderen!
Playful Work Design helpt organisaties om werk zo te herontwerpen dat medewerkers taken positiever ervaren. Wetenschappelijk onderzoek, onder andere van Prof. Arnold Bakker, toont aan dat bevlogen medewerkers productiever, creatiever en minder vaak ziek zijn. Bevlogenheid kenmerkt zich door vitaliteit, toewijding en volledige focus. Deze aanpak maakt van energievreters speelse uitdagingen—ook wel ‘workhacks’ genoemd—die zorgen voor meer plezier en flow op de werkvloer. Door taken op een creatieve of competitieve manier te benaderen, stijgt de motivatie en betrokkenheid. Wij ondersteunen organisaties graag bij het implementeren van Playful Work Design—van een volledig traject tot kleine, speelse interventies. Altijd evidence-based en met impact!
Saai werk leuker maken!
Hoe zorg jij ervoor dat jij en je team plezier houden in het hybride? Hoe voorkom je dat iedereen met een ‘beeldbel-hoofd’ achter het scherm zit en ’s middags helemaal leeg is? We hebben het niet over een betere stoel, een groter scherm of de (essentiële) oprechte aandacht van je leidinggevende—hoewel dat natuurlijk ook belangrijk is. Maar wat kun jij samen met je team doen om de werkbeleving écht te verbeteren?
Het hoela hoepen na een beeldbeldmeeting zorgt dat we op maandagochtend weer samen lachen en bewegen. Daarom hebben wij voor het hele team roze hoela hoeps aangeschaft. En het is nog goed voor de beweging ook nog, uiteindelijk is het een wedstrijd geworden elke maandag wie de beste is van ons team! – manager bank
Concrete voorbeelden ter inspiratie
Stel, je ergert je mateloos aan een collega die tijdens de beeldbel-meetings altijd irritant is. Aan wie doet die persoon je denken? Misschien een personage uit een film? Iemand die wij begeleidden, zag meteen Louis de Funès voor zich. Ze plakte een foto van haar collega in een plaatje van Louis de Funès. Resultaat? De meetings werden ineens een stuk leuker. Ze ergerde zich veel minder en had zelfs dikke pret!
Facturen maken of administratie doen kan super saai zijn. Maak het leuk! Kijk eerst een grappig filmpje van Dagobert Duck die zwemt in zijn geld en zet daarna een playlist op vol liedjes over geld. Instant plezier!
Nog een voorbeeld: een afdeling vond nieuwe klanten bellen (cold calling) echt vreselijk. Hun gamechanger? Ze gebruikten een casino als inspiratie. Cold calling voelt vaak kansloos, maar in een casino draait alles om sfeer en beleving. Dus: stel je voor dat je in een casino zit terwijl je belt. Maak er een spel van! Gebruik bijvoorbeeld een bingokaart met veelvoorkomende smoezen van prospects, zoals “er komt een pakje” of “ik moet mijn hond uitlaten.” Krijg je bingo? Trakteer jezelf op een prijsje!
En wat dacht je van deze ideeën:
- Speel het liedje van Brigitte Kaandorp – “Ik heb een heel zwaar leven” – als die ene klagende collega of klant weer belt.
- Een buschauffeur die een praatje maakt met passagiers (fun) en zo weinig mogelijk probeert te remmen (competitie).
- Een callcenter-medewerker die elk gesprek eindigt met humor.
- Een administratief medewerker die bij elke factuur een verhaal verzint (fun) en telt of er elke week meer facturen zijn (competitie).
- Een manager die elke meeting afsluit met minstens drie complimenten (competitie).
- Een bewaker die voorspelt wat klanten gaan kopen.
- Een caissière die elke klant op een originele manier begroetKortom, voeg fun en speelse competitie toe aan je werk. Zo wordt zelfs de saaiste taak