Blog van Career & Live
woensdag 3 maart 2021

De woonkamer is kantoor geworden

“Wonen en werken is een geheel geworden, er is geen grens meer”, dat is een van de grootste nadelen die dagelijks hoor van deelnemers tijdens workshops we geven over O.A. thuiswerken/hybride werken. Ellen Kossek (professor at Purdue University’s Krannert School of Management ) deed jaren geleden al onderzoek de grenzen tussen werk en privé. Ze heeft het over work life integrators en work life separators. Haar boek CEO of me blijft dan ook actueel.

Separators zijn mensen die het prettig vinden werk en privé wat betreft om plaats en tijd gescheiden te houden. Een tip voor hen is om ‘ochtends en ’s avond de reistijd (die nu verdwenen is door het thuiswerken) te gebruiken om een wandeling te maken en dan terug te komen met een “leeg” hoofd in huis dat dan “kantoor” is geworden. En dat bij het einde van de werkdag weer te doen, dan wordt het “kantoor” weer huis”. Om vooral niet te lunchen achter je PC, zakelijke kleding aan te trekken in plaats van je jogging broek en je desktop of lap top na werktijd ook echt te sluiten.

Work life integrators vinden het van nature prettige om werk en privé door elkaar heen te laten lopen, tussen door een was te doen, boodschap of tussen door even te sporten. Het grote nadeel is dat er geen grenzen zijn en de werkdag dus ook echt heel lang is, met alle gevolgen voor wat betreft vitaliteit en werk prive balans (met name voor de andere gezinsleden als die er zijn natuurlijk). Met welke bril kijk jij?

Stel je voor, je collega’s zijn separators en jij een integrator of net andersom. Je kijkt dan als het ware met een andere bril naar de wereld. Veroordeel elkaar niet, maar maak het bespreekbaar en leg uit: wat jouw wensen zijn, wat werkt voor jou en waarom? Wat de wensen van je collega’s zijn en vind oplossingen met duidelijke afspraken. En stel je voor dat je partner een integrator is, die bijvoorbeeld om 21 uur nog even een paar emails weg werkt, terwijl jij heerlijk samen een film wilt kijken of omgekeerd.

Onze manier van samenwerken moet veranderen, van synchroon naar asynchroon 

We werken dan wel grotendeels vanuit huis, onze werk- en denkstijl is nog grotendeels alsof we met zijn allen op kantoor zitten. Mijn oprechte hoop en wens voor is dat we hiermee stoppen en dat we fundamenteel anders gaan werken waarbij asynchroniteit een essentieel onderdeel, hiermee bedoel ik samenwerken waarbij iedereen zijn eigen ritme en werktijden volgt. Matt Mullenberg (founder Automattic) heeft het mooi verwoord in een model, er stond onlangs een inspirerend artikel op Frankwatching hierover.

Ik lees het of reageer erop, wanneer het mij uitkomt. Dit is de aard van asynchrone communicatie, die organisaties op het vierde niveau kenmerkt. De meeste activiteiten vereisen helemaal geen onmiddellijke reactie. Een eenrichtings-e-mail of -chatbericht kan voldoende zijn en de ontvanger antwoordt wanneer het hem of haar uitkomt. Als iets echt dringend is, pak je de telefoon.

Door asynchrone communicatie krijgen medewerkers meer tijd om na te denken, te creëren en in een flowtoestand te komen waardoor ze productiever zijn. Tegelijkertijd zorgt asynchrone communicatie voor het nemen van (misschien langzamere, maar) betere beslissingen. Verder stel je hiermee iedereen in staat, en niet alleen de luidste of meest extraverte, om mee te praten over belangrijke onderwerpen.

Bovendien biedt asynchrone communicatie flexibiliteit aan nachtbrakers om hun werkdag later te beginnen, zo lang er maar een redelijke overlap is met de werktijd van vroege vogels. Wanneer je asynchrone communicatie gebruikt, toon je dat je respect hebt voor andermans tijd en focus. Organisaties die asynchrone communicatie echt tot standaard hebben gemaakt, zijn volgens Mullenweg uit de industriële revolutie

De enige juiste oplossing is de dialoog aan gaan

Er is geen goed of fout, ieder mens is anders. Daarom is het belangrijker dan ooit om echt  in dialoog te gaan met je team, goed en prettig samenwerken is essentieel. Dat kan ook online, het is een belangrijk serieus onderwerp, maar dan wel op een speelse manier die inspiratie geeft. Teamcoaching tijdens een inspirerende online bijeenkomst, waarbij uiteraard vooraf en na de bijeenkomst asynchroon gewerkt kan worden, met als resultaat: een team dat echt kan samenwerken, waarbij separators en integrators begrip en respect hebben voor elkaar, asynchroon werken blijvend opgepakt kan worden en niveau 4 van Mullenberg echt behaald kan worden. Wil je meer weten over deze teamcoaching en/ofworkshop waarbij niet alleen gepraat wordt via een saai beeldscherm maar er echt in dialoog wordt gegaan, online, offline, pratend, schrijvend, tekend en nog veel meer? Mail dan even a.webers@careerandlive.nl

Samen tips delen, doe je mee?

Nog belangrijker is nu alvast tips te delen met elkaar, wij zorgen dan weer voor een mooie visuals, onze vorige visual is meer dan 100.000 bekeken. Daarom hebben we nu alvast een online inspiratie whiteboard (Jamboard) gemaakt waar iedereen zijn tips kan delen, wij zorgen dan dat al deze tips worden verwerkt in een fraaie visual die we natuurlijk weer gratis ter beschikking stellen voor iedereen, dat is ons motto: ieder mens moet kunnen genieten van zijn werk en zijn leven.Helemaal in deze Corona tijd. Klik hier om jouw tips te delen op het jamboard

Annemie Webers (voorheen Schuitemaker)

directeur Career & Live, trainer en Teamcoach (StirR)

P.S. deel dit blog svp met zoveel mogelijk mensen zodat we kunne zorgen voor een goed gevuld Jamboard en vervolgens een fantastische visual over werk privé grensbewaking!