Don’t worry, be happy!
17 feb

Don’t worry, be happy!

Piekeren of nadenken?

De verbouwing is bijna voorbij! Nu zijn we dan eindelijk verhuisd naar ons nieuwe onderkomen. Een grote verbouwing gaat vaak samen met stress. En stress gaat vaak gepaard met gepieker. Zo ook bij mij. Een kraan die te hoog hangt, een vloer die op het laatste moment niet leverbaar is, een schuur die instort. Ook kleinere zaken waar ik me overdag nauwelijks druk over maakte, werden ’s nachts levensgrote problemen. Ik kon mijn negatieve gedachtenspiraal maar niet stoppen en dus ook niet slapen!

Overmatig piekeren

]Veel mensen -ook die niet verhuizen- hebben last van overmatig gepieker. Het lijkt soms bij te dragen aan een oplossing, maar dat doet het zelden. Je voelt je niet goed, en het almaar in cirkeltjes ronddwalen van je gedachten gaat daar niets aan veranderen. Piekeren zorgt ervoor dat je beslissingen juist vaak uitstelt en dat je je gevoelens niet echt toelaat. Ik weet dit en toch overkomt het me.
Vaak denk ik op zo’n moment aan een grappig, kort filmpje van Gaur Gopal Das, het filmpje is getiteld “Then why worry” , eerst kijken, dan verder lezen!).

In dit filmpje geeft hij aan dat je eerst moet bepalen of je in staat bent om het probleem op te lossen, ligt het binnen jou invloedssfeer?
Als het probleem oplosbaar is, kun je gaan brainstormen over mogelijke oplossingen om hieruit vervolgens een keuze te maken. Is het probleem niet door jou op te lossen, dan zul je het moeten accepteren, erboven gaan staan, of er met wat meer afstand, met wat meer

onverschilligheid naar kijken.

Hoe kan ik psychologische flexibiliteit leren?

Om deze psychologische flexibiliteit te trainen, zijn er verschillende opties. Mindfulness en ACT kunnen hierbij helpen. Actie ondernemen en accepteren klinkt natuurlijk veel gemakkelijker dan het is, maar als je in plaats van erover piekeren, op deze manier naar het onderwerp gaat kijken en nog belangrijker, er naar gaan handelen, dan merk je dat het probleem behapbaar wordt en je minder uit het veld slaat.

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy, een nieuwe vorm van Gedragstherapie. Binnen ACT leren cliënten om het zinloze gevecht met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken. Hierdoor zijn cliënten in staat om hun aandacht te richten op de dingen die ze werkelijk belangrijk vinden in het leven (waarden). De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven.

Het merendeel van de coaches bij Career & Live is opgeleid tot ACT coach. Voor meer informatie kijk eens op Timetoact

Verandering van perspectief
Gelukkig zijn de problemen bij een verbouwing vaak oplosbaar. Een niet geleverde vloer, daar kun je actie op ondernemen, ik kan verschillende opties bedenken, bv een andere vloer bestellen. Dat die vervolgens ook later geleverd wordt dan gehoopt, daar zal ik me bij neer moeten leggen.  En inmiddels weet ik vanuit mijn opleiding tot ACT coach dat ik de wereld vanuit verschillende perspectieven kan bekijken en dat geeft soms echt een andere blik op de wereld.

Mocht je willen stoppen met piekeren en ook vanuit een ander perspectief zaken willen bekijken, aarzel dan niet om mij of mijn collega’s te bellen of mailen. We bieden 5 gratis ecoachings traject aan “Piekeren” gebaseerd op het programma Therapieland en de Gezondeboel.

Friek Bruning
Partner en Coach Career & Live