Verveeld raken op je werk, ondanks of door de mega werkdruk. Kan dat?
31 jan

Verveeld raken op je werk, ondanks of door de mega werkdruk. Kan dat?

Verveling op je werk! Bore-out!

De laatste jaren is er veel aandacht voor stress en burn-out. En terecht! Veel mensen hebben hiermee te maken. Maar wat nou als je last hebt van verveling, als je uitdaging mist, te veel “doet wat je altijd al deed”? Momenteel begeleiden wij vrij veel docenten uit het hoger onderwijs. Dar is de werkdruk enorm, weten we allemaal. Veelal zijn de vragen gericht op het vervolg van hun professionele loopbaan. Wat ik hierbij ook tegenkom, zijn mensen die gedurende het traject er achter komen dat ze eigenlijk verveeld zijn in hun werk. Door de enorme dagelijkse drukte in het onderwijs, waren ze zich hier niet altijd bewust van. Veel doorgroeimogelijkheden binnen het onderwijs zijn er niet, bovendien kan het natuurlijk zo zijn dat de doorgroeimogelijkheden die er zijn niet bij je passen, wat bijvoorbeeld als je geen managementambitie hebt? Men verzorgt onderwijs en doet dat al jaren en ondanks de betrokkenheid bij al die verschillende studenten en hun liefde voor het vak, voelt het als meer van hetzelfde.

Mijn automatische piloot

Voor mij geldt dat soms ook een beetje, ik werk al vele jaren als trainer en coach, en hoewel ik daarin natuurlijk nog altijd veel te leren heb, kom ik ook trajecten tegen waarbij het voelt als meer van hetzelfde, en doe ik sommige zaken op de automatische piloot. Flow, de mentale toestand waarin je volledig opgaat in je bezigheden, is dan lang niet altijd aanwezig.

Volgens Mihaly Csikszenmihalyi zijn er 4 voorwaarden voor flow-ervaringen:

  1. De taken moeten je voldoende uitdagen
  2. Je moet beschikken over de benodigde vaardigheden om de taken te kunnen uitvoeren, of je moet is staat zijn je deze op korte termijn eigen te maken.
  3. Je doelen moeten helder zijn en je moet direct resultaat zien of feedback krijgen over je voortgang
  4. Je moet je steeds bewust zijn van je vaardigheden en je taken, omdat persoonlijke en professionele groei voortdurend nieuwe uitdagingen nodig maken.

Ofwel tijdens ‘flow’ ben je volledig gefocust en in het moment, je voelt je competent genoeg om de taak tot een goed einde te brengen en tegelijkertijd is het ook wel spannend of het ook zo uitpakt. Is de uitdaging te groot voor de competenties waarover je beschikt, dan kan dit leiden tot angst, en wanneer er sprake is van angst kun je minder goed denken, wat het tot een goed einde brengen van je taak lastiger maakt. Is er eigenlijk geen sprake van uitdaging dan kan dit leiden tot verveling, in het uiterste geval tot een bore-out. Het is dus de kunst om een balans te vinden tussen de uitdaging en de vaardigheden waarover je beschikt.

Flow, controle en ontspanning

Ik vind het fijnste als ik beweeg tussen flow, controle en ontspanning. Ik hoef niet de hele tijd uitgedaagd te worden. Iets nieuws aanpakken en vervolgens even het gevoel hebben dat ik zaken onder controle heb is ook heel prettig en soms ontspannen wat routineklussen doen is ook lekker. Worden het teveel routinezaken, wordt het saai, voel ik me moe en krijg ik last van uitstelgedrag. Het start allemaal met bewustwording. Af en toe even pas op de plaats maken en nagaan hoe het nu eigenlijk met je gaat op werkgebied, je even niet langer laten leven.

Wat kun je zelf doen?

Wat kun je nu doen om werk interessanter te maken als je merkt dat de spanning eraf gaat en je het wat saai gaat vinden? Je kunt natuurlijk je leven naast je werk leuker maken, je kunt een andere baan zoeken waarin je meer uitdaging hebt. Je kunt binnen je werk wellicht nieuwe of andere taken of verantwoordelijkheden oppakken die aansluiten bij je talenten. Je kunt de nieuwste ontwikkelingen en werkwijzen implementeren. Je kunt ook een opleiding of cursus gaan volgen om je zo nieuwe kennis en vaardigheden eigen te maken.

Yes, ik ga zelf aan de slag met Playfull work design

Ik voel me goed op mijn plaats in mijn vak. Als coach beschik ik inmiddels over heel wat vaardigheden en tegelijkertijd valt er nog genoeg te leren.  Ik volg geregeld opleidingen en ga met  verworven kennis en vaardigheden in de praktijk aan de slag. Dit zorgt voor uitdaging, voldoening en flow. Ook binnen Career & Live blijven we bezig de ontwikkelingen op ons vakgebied waaronder dus ook flow, maar ook met het ontwikkelen en verdiepen van kennis  van coaches en trainers. Tijdens onze  intervisiedagen worden we geïntroduceerd in de laatste ontwikkelingen, nieuwe producten, nieuwe inzichten en nieuwe coaching- en trainingsmethodieken. De komende intervisiedag op 13 maart 2020 gaan we deelnemen aan het programma Playful Work Design, een kort interventie traject van het Center of Excellence for Positive Organizational Psychology (CEPOP) van de Erasmus Universiteit o.l.v. prof. Arnold Bakker. Tijdens dit programma gaan we leren je eigen werk zo te designen dat je meer flow gaat ervaren, zelfs in saaie of stressvolle situaties. Ik ben heel benieuwd!

Docenten en flow

Goede, betrokken docenten die het onderwijs het mooiste vinden wat er is en toch ook het gevoel hebben uitgeleerd te zijn, heb ik al meer inzicht en handvatten kunnen geven gericht op een voldoening gevende toekomst binnen of buiten het onderwijs. Deelname aan het programma Playful Work Design, gaat me nog meer kennis verschaffen die ik kan doorgeven aan cliënten en waardoor ik als coach blijf groeien. En dat zorgt bij mij voor flow!

Frieks Bruning
coach en trainer Career & Live