Stress veroorzaakt door email na werktijd
25 aug

Stress veroorzaakt door email na werktijd

Stress door email put uit, eindelijk wetenschappelijk aangetoond

Stress veroorzaakt door email na werktijd, het is eindelijk wetenschappelijk aangetoond, door  Liuba Belkin of Lehigh University, William Becker of Virginia Tech and Samantha A. Conroy of Colorado State University, in hun studie: Exhausted But Unable to Disconnect,

stress door email na werktijdWat dit onderzoek vernieuwd maakt is dat er is gekeken naar de norm die er heerst, zij spreken van jobnorm, Zij omschrijven het als volgt:

Jobnorm creates anticipatory stress” and “influences employee’s ability to detach from work regardless of the time required for email.”

“It’s not only that employees are spending a certain amount of extra time answering emails, but it’s that they feel they have to be ready to respond and they don’t know what the request will be,” said Conroy. “So if they’re having dinner with their family, and hear that ‘ding,’ they feel they have to turn their attention away from their family and answer the email.”

Organisatiecultuur

stress door mailen na werktijdZij geven aan dat de organisateicukltuur ene grote rol speelt hierin, is alwijs on 24/7 de cultuur, dan hebben werknemers hier meer last van. Leslie Perlow heeft hier veel onderzoek naar gedaan, zoals ik al vaker blogde over, doorbreek de cirkel van altijd bereikbaarheid. 

De rol van de manager

Ook spreken ze over de belangrijke rol van de manager, die kan helpen om de norm te doorbreken, niet enkel door het verbieden maar vooral ook het bespreekbaar maken. dat is som lastig, daarom is de training: In dialoog over werkdruk met daarin specifiek aandacht voor email verkeer ook zo’n succes.

Het artikel eindigt met de volgende mooie en veelzeggende tekst.

“Organizations and even individual managers can have some influence on how exhausted their employees are by something as small as communicating the expectations of answering emails and shifting the way after-hours work is handled,”

 

Tijd voor actie!

Wat wij allemaal al wisten over mailen na werktijd is aangetoond. Tevens is stress is de belangrijkste verzuimveroorzaker. Het is tijd voor actie, nu.

Interesse in een gerichte training voor managers in dialoog over werkdruk en email of doorbreek de cirkel van 24/7 bereikbaar zijn of de nieuwe Digital detox masterclass

Eén ding is zeker, he tis tijd voor actie, voor het te laat is.