Werkdesign, het verbeteren van de werkbeleving
Werkdesign

Niet in de inhoud maar de werkbeleving veranderen!

Met ‘Playful Work Design’ kunt u de werktaak zo re-designen dat u deze positiever beleeft. Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar bevlogenheid door o.a. Prof. Arnold Bakker waaruit blijkt dat bevlogen medewerkers  productiever zijn, creatiever en minder verzuimen. Bevlogenheid kenmerkt zich door vitaliteit, toewijding en absorptie. Playful Work Design is ‘een gedragsmatige benadering die een activiteit speelser maakt’ en heeft een positief effect op bevlogenheid. Van de grootste energievreter (unflow) maakt u een “spel” op een ludieke (fun) of competitieve manier, ofwel een ‘workhack’. Met zo’n workhack verandert u de aanpak of kijk op een vervelende taak of situatie waardoor u er meer plezier in gaat hebben en vaker flow ervaart. We adviseren u graag hoe u binnen uw organisatie Playful Work Design kunt implementeren, van a tot z of wellicht enkel een klein speels stapje! Uiteraard evidenced based!

Saai werk leuker maken!

Hoe zorg u er nu voor dat u en uw medewerkers lol blijven hebben in uw werk, nu we massaal thuiswerken? Hoe voorkomt u dat iedereen een “beeldbel hoofd” krijgt en iedereen ’s middags letterlijk energieloos naar het beeldscherm staart? We bedoelen niet een betere stoel, een groter beeldscherm of de (essentiële) oprechte aandacht van je leidinggevende. Dat is ook belangrijk, juist nu. Maar wat kunt u en uw team  doen om de  werkbeleving te verbeteren?

Het hoela hoepen na een beeldbeldmeeting zorgt dat we op maandagochtend weer samen lachen en bewegen. Daarom hebben wij voor het hele team roze hoela hoeps aangeschaft. En het is nog goed voor de beweging ook nog, uiteindelijk is het een wedstrijd geworden elke maandag wie de beste is van ons team! – manager bank

Concrete voorbeelden ter inspiratie

  • Stel u ergert zich mateloos aan een collega die de hele tijd irritant is tijdens de beeldbeld-meeting. Aan wie doet die persoon u denken? Bijvoorbeeld een personage uit een film? Iemand die wij begeleidden kwam gelijk met Louis de Funes. Ze hing een foto op van de collega in een plaatje van Louis de Funes. Dit zorgt ervoor dat de meetings ineens een stuk leuker zijn; ze ergert zich veel minder en heeft zelfs dikke pret;
  • Facturen maken en de administratie doen, kan vreselijk saai zijn. Het fun element is, eerst een grappig filmpje kijken van Dagobert Duck waar hij zwemt in zijn eigen geld en vervolgens zet een playlist opzetten met allerlei liedjes over Money;
  • Een ander voorbeeld, een afdeling vond nieuwe klanten bellen, (cold calling) echt kansloos. Hun gamechanger of workhack werd het volgende: vanuit de gedachte dat cold calling niet altijd kansloos hoeft te zijn, kwamen ze op het idee van een casino als inspiratie bron. Er zijn weinig plekken waar je zo kansloos bent om als “winnaar” uit te komen, het gaat om de beleving van een avondje uit  en lol hebben, de sfeer. Dus verbeeld je dat je in een casino zit, terwijl je klanten belt. Maak het leuk, maak vooraf een bingokaart, elke keer dat een prospect iets zegt dat op de bingokaart staat, kruis het dan aan, en probeer zo bingo te halen (horizontaal, verticaal of diagonaal). Bijvoorbeeld als antwoord: “ik moet snel naar de deur er komt een pakje”, “ik moet mijn hond uitlaten” dus bedenk maar allerlei smoezen. Of maak een “goodbye bingo kaart”, voorspel wat de klant als laatste zegt voordat jullie ophangen.
  • Denk aan het liedje van van Brigitte Kaandorp “ik heb een heel zwaar leven” als weer die klagende collega of klant aan de lijn hebt;
  • Een buschauffeur die een praatje maakt met passagiers (fun) en zo weinig mogelijk probeert te remmen maar met de koppeling afremt (competitie);
  • Een callcenter medewerkster die elk gesprek met humor probeert te eindigen;
  • Een administratief medewerkster die bij elke factuur een verhaal probeert te verzinnen (fun) en gaat tellen elke week of er meer facturen zijn dan vorige week (competitie);
  • Een manager die elke meeting eindigt met minimaal drie complimenten (competitie);
  • Een bewaker in een winkel die probeert te voorspellen wat een klant gaat kopen;
  • Een caissière die elke klant op een originele manier begroet;
  • Een inpakker bij een supermarkt die in elke boodschappentas een “Thought of the day” stopt;
Lees meer

Meer werkplezier

Werk privé balans

Hybride en asynchroon werken

Wilt u de werkbeleving veranderen met uw team of organisatie?
Wij maken graag een maatwerk voorstel dat helemaal aansluit
bij uw wensen en uw doelstellingen!

Contact