Meer focus! Maar je kunt iets geen afleiding noemen als je niet weet waar het je van afleidt
12 jan

Meer focus! Maar je kunt iets geen afleiding noemen als je niet weet waar het je van afleidt

Survival the fittest of survival of the most focussed

doorbreek de cirkel van 24/7 bereikbaar zijnAfleiding ligt de hele dag op de loer. We hebben de concentratieboog van een goudvis (8 seconden) of misschien een betere vergelijking een puppy. Hoe kun je zorgen dat je meer focus hebt, tijdens je werkdag, maar ook gewoon thuis op de bank? Smartphones, open offices, de druk om altijd bereikbaar te zijn. Harvard Business School professor Leslie Perlow deed een sociologisch experiment bij The Boston Consulting Group, waar consultants sliepen met hun telefoon onder hun kussen om op late mails te kunnen reageren. Ze beschrijft de cirkel van bereikbaarheid, altijd “aan” staan.

Afleiding zal er altijd zijn, de vraag is hoe ga jij ermee om?

De wereld om ons heen heeft nu eenmaal meer afleidingen. Ik moet denken aan de concentratieboog van een puppy, ik heb namelijk net een beagle pup van 9 weken. Als ik daarmee ga wandelen, leidt een ronddartelend blaadje hem al af. Eigenlijk zijn wij mensen net zo. Het geluid van een inkomende email of whatsapp en we gaan er even enthousiast op af als mijn pup Archie achter het blaadje. Zonder echt te weten waarom, we doen maar wat en de dingen waar we mee bezig waren, of dat nu werk is (bijvoorbeeld een belangrijke offerte etc.) of een aantal vrienden waar je mee zit te eten, we vergeten alles om ons heen. Daar zit de crux.

je kunt iets geen afleiding noemen als je niet weet waar het je van afleidt

Wat is focus eigenlijk? En wat kan een kikker dan voor je doen?

Van Dale omschrijft focus als volgt:
1. brandpunt
2. het zich concentreren op één bepaald punt: de focus leggen op … zich geheel richten op …
en het werkwoord focussen: focussen op zijn taak zich richten op; zich focussen op een oplossing.
Maar dan moet je dus eerst weten wat je taak is en je dat ook realiseren. Wat wil je doen, wie denkt daar elke dag over na? Wat wil je echt afhebben voor je naar huis gaat? Of wat is je doel van een etentje met vrienden, verdwijnen in je whats appjes? Er zijn weinig organisaties waar mensen op hun visitekaartje hebben staan: Emailer, maar toch vindt iedereen emailer zo belangrijk dat we daar massaal mee beginnen in de ochtend, en ons de hele dag door laten afleiden, maar….is dat de echte taak waar je voor wordt betaald? Is dat je beroep? 
Eigenlijk is het heel simpel: bedenk elke werkdag: wat wil ik echt doen vandaag, wat is belangrijk, waar word ik voor betaald? Zoals Brian Tracy beschrijft in zijn klassieker  “eat the frog”Als je elke ochtend begint met het eten van een levende kikker, zal de rest van de dag ‘een makkie’ zijn (aldus Mark Twain). ‘Eat that frog’ laat zien hoe je die spreekwoordelijke kikker op kunt eten, oftewel hoe je moet beginnen met de taken waar je het minst zin in hebt. De taken die je voor je uitschuift blijken namelijk bijna zonder uitzondering de taken te zijn die de grootste, meest positieve impact op je leven zullen hebben.

Hulpmiddelen om meer focus te krijgen en te houden

De hulpmiddelen om geconcentreerd te blijven worden steeds grappiger, nou ja grappig. En of ze echt helpen op lange termijn? Onlangs stond er een mooi artikel in de Correspondent over onze Oortjes hype. Afgelopen zaterdag in het NRC een mooi stuk over geluid en stilte gekoppeld aan de koptelefoons met als titel: Noice cancelling reduceert de ander tot ruis. Gaan we binnenkort massaal net zoals dit bedrijf in Japan head cancelling koptelefoons met een soort blinddoek, zogenaamde head blinkers of horse blinkers eigenlijk.

Wordt het leven dan beter en leuker? Of moeten we andere manieren vinden om met de afleiding om te gaan? Een Belgisch bedrijf dacht creatief mee en kwam met de volgende oplossing: Twee uur verplichte stilte en maar twee keer per dag mailen op het werk.
Headblinkers, ik zie ze niet zitten. Afleiding zal er altijd zijn, de vraag is hoe gaan we er zelf mee om. Mijn puppy loopt keurig mee als ik een snoepje voor zijn neus houdt, hij heeft een duidelijk doe namelijk; ” ik wil dat snoepje”. Ik zal het uitleggen aan de hand van een model van Nir Eyal, zoals hij het beschrijft in zijn nieuwste boek Indistractable.

Wat zijn jouw externe en interne triggers? Hoe voorkom je afleiding en zorg je voor toewijding!

Het snoepje is voor mijn pup datgene waar hij zich op richt. Echter hou ik geen snoepje voor zijn neus, dan is er geen concentratie en rent hij vrolijk achter allerlei blaadjes aan.
De interne trigger moet mijn pup onder de knie krijgen, hmm een snoepje dat is lekker. Een interne trigger is bijvoorbeeld dat mijn lijf aangeeft, het is 12 uur  ik heb honger, of bij mijn smartphone ring, mijn hartslag gaat letterlijk omhoog. De externe triggers die moeten we proberen “terug te hacken”, maar of zo’n rare koptelefoon nu echt helpt? Afleiding voorkom je door  afspraken met jezelf te maken, qua tijd, plaats, een weddenschap met je zelf (het eerste uur op mijn werk zet ik de smartphone uit, tijdens het eten etc.) Maar het allerbelangrijkste is: waar wil je dat je tijd aan besteed wordt, waar wil je je echt aan toewijden, vandaag, dit uur, dit jaar. Wat is je echt doel, je waarde in het leven en je werk?
Voor mijn hond is “the frog” het snoepje, voor mij was dit vandaag dit blog en morgen een workshop geven over focus bij een klant. En na dit blog is mijn frog het gezin, een middagje naar het strand lekker lopen met zijn allen. Dus let op je externe triggers, je interne triggers en handel erna. Zorg dat je niet afgeleid kunt worden. Realiseer je, hoe pijnlijk ook:  afleiding is een ontsnapping uit de werkelijkheid, waar wil jij van ontsnappen?
Maak afspraken met jezelf en denk na wat je doel is.  Immers: je kunt iets geen afleiding noemen als je niet weet waar het je van afleidt.

Meer focus?

Wil je meer weten of Meer focus en/of het model van Nir Eyal of heb je interesse in een inspirerende workshop of lunchlezing? Aarzel dan niet om mij of een van mijn collega’s te bellen (0345643633 of 0800-0201060) of te mailen; info@careerandlive.nl

Annemie Schuitemaker MHD

focusoloog en directeur van Career & Live en gelukkige eigenaar van beagle pup Archie