Kunt u een A4tje maken met wat tips, dan sturen we dat rond?
15 apr

Kunt u een A4tje maken met wat tips, dan sturen we dat rond?

We zijn druk en ervaren werkdruk

We zijn druk op ons werk, maar ook buiten ons werk. Werkdruk en werkstress zijn modewoorden geworden, een soort pleister die we overal op willen plakken. Maar….om er echt iets aan te doen, daar zijn we te druk voor. Vandaar dat ik regelmatig het verzoek krijg: “kunt u een a4tje maken met wat concrete tips? We willen wel aan de slag en het onderwerp werkdruk en werkstress staat hoog op onze agenda, maar…we hebben er geen tijd voor, de agenda laat het niet toe, maar we willen er wel ‘iets’ mee.”

Pleisters plakken helpt niet

TNO heeft veel onderzoek gedaan naar werkdruk en o.a de werkdrukwegwijzer ontwikkelt. Een prachtige tool, die echter wel groter is dan het gewenste A4tje. Ik klaag niet hoor, er zijn ook organisaties die er wel mee aan de slag gaan en de mouwen opstropen, maar mijn verbazing blijft groot dat veel organisaties er te druk voor zijn, met name bij scholen.

werkdruk en werkstressRoosmarijn Schelvis heeft een briljant proefschrift geschreven genaamd “decreasing work stress in teachers”, ik beveel echt iedereen die te maken heeft met werkdruk en werkstress op scholen een keer echt de tijd te nemen en dit proefschrift te lezen, of minimaal de samenvatting. Drie kernvragen waren leidend in dit proefschrift, namelijk:

  1. Hoe kunnen we werkstress bij docenten verminderen vanuit individueel perspectief?
  2. Hoe kunnen we werkstress bij docenten verminderen vanuit organisatie perspectief
  3. Hoe kunnen we het meest relevante bewijs verzamelen in interventie onderzoek in de werkcontext?

Ik zal niet alle resultaten verklappen, want dan leest niemand het onderzoek van Roos. Echter wat mij opviel en bijbleef:

Het type taakeis doet er echt toe, is het een uitdaging, een hindernis of een bedreiging. Dit bepaalt vervolgens welke interventie zinvol is. Tevens speelt mastery een belangrijke rol, mastery is direct gerelateerd aan minder depressieve klachten en meer bevlogenheid.

Daarnaast blijkt het vertrouwen tussen managers en docenten essentieel te zijn. En moet het middenmanagemnt voldoende zijn uitgerust voor zijn taak.

Ze eindigt met de aanbeveling “om een primaire organisatorische interventie te beschouwen als een organisatorische verandering en die ook als zodanig te managen. Dit kan gedaan worden door een grondige voorbereidingsfase uit te voeren, om betrokkenheid voorafgaand aan de interventie te waarborgen en de deelnemersparticipatie vorm te geven op een manier die aansluit bij de organisatorische context.” Dus….geef maar geen aandacht aan werkdruk, dan is het er niet. Dat werkt echt niet, ook al denken we dat. Maar een a4tje rondsturen, dat is ook echt zinloos en is niet meer dan het geweten sussen van de directie, onder het motto….we hebben er toch echt iets aan gedaan.

Ga naar de oorzaak toe van werkdruk en ga in gesprek

werkstress koerskaartIk zou zeggen: ga in dialoog met elkaar. twee uur echt in dialoog met elkaar door bijvoorbeeld de Koerskaart Werkstress, het levert veel meer op dan zinloze a4tjes, legt bloot wat er echt speelt en helpt echt om in actie te komen. Wie durft echt in dialoog te gaan met zijn collega’s en medewerkers? En vandaar echt stappen te zetten naar meer werkplezier en minder werkdruk.

Nee helaas, we sturen geen a4tje met wat tips om rond te sturen

Zonde van het papier, de email en de tijd. Investeer liever iets zinvols.Of…blijf gewoon te druk, dat kan ook natuurlijk, met alle gevolgen van dien. Wat weegt zwaarder, de korte termijn of de lange termijn. Zie het als een dieet, afvallen is op korte termijn best lastig, omdat je alle lekker hapjes moet laten staan, maar levert op langere termijn een veel gezonder en fitter lijf op.

Annemie Schuitemaker

Focusoloog, inspirator en specialist op het gebied van werkdruk, werkstress en werk privé management